Om kwetsbare groepen beter te beschermen tegen het risico op kansspelverslaving is sinds 1 juli 2023 ongerichte reclame voor online kansspelen niet meer toegestaan. Advertenties op het web (inclusief display/Rich Media) mogen als ten minste 95% van de bereikte personen aantoonbaar 24 jaar of ouder is. Daarnaast moeten 'ontvangers' ook de mogelijkheid hebben om aan te kunnen geven dat zij deze reclame niet (meer) willen ontvangen.
Deze wijziging is door de grote publishers doorgevoerd in hun privacybeleid en via hun consent management platforms. Adverteerders zelf hebben een opt-in op hun sites via een pop-up met de boodschap 'ben je 24 jaar of ouder?' Er wordt zo aan de wet voldaan maar hoe kun je als ‘ontvanger’ makkelijk je keuze wijzigen als je nu advertenties ziet? Daar is nu een oplossing voor.
Opt-out vanuit de advertentie
In samenwerking met IGMN, Adhese en DSLab bieden we ‘ontvangers’ van Rich Media banners nu de mogelijkheid om direct aan te geven geen interesse meer te hebben in deze advertenties. Een actieve opt-out dus.
Hoe werkt dit dan?
In elke advertentie is rechtsboven een informatie ‘i’ te vinden waar de gebruiker meer uitleg krijgt over de advertentie. Zodra een gebruiker aangeeft liever geen kansspel gerelateerde advertenties meer wenst, wordt deze user automatisch uitgesloten van deze en andere betting campagnes.
Daarnaast wordt de betreffende banner direct ook onzichtbaar gemaakt, zodat de gebruiker deze direct niet meer hoeft te zien.
Bekijk hier hoe het werkt.
Werk je zelf met online betting partners en wil je meer weten over hoe dit kan werken voor jouw display advertenties, neem dan contact op via sales@weborama.nl