Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Takeovers: APTO en HTPO

Posted on March 15, 2024

Er zijn veel verschillende Rich Media formaten, maar erg populair zijn de impactvolle Takeovers. Ze worden vaak voor de bovenkant van de funnel gebruikt voor awareness en trekken de aandacht van de gebruiker doordat ze groot en opvallend zijn. Bovendien laten ze (vaak) ook een blijvende eerste indruk achter doordat de gebruiker met de uiting interacteert. We hebben het hier over de Automated Page Takeover (APTO) en Homepage Takeover (HPTO).

Viewability

Takeovers nemen een hele webpagina over door gebruik te maken van een combinatie van verschillende, of zelfs alle, advertentieposities. Ze bestaan eigenlijk dus ook uit meerdere HTML5 formaten en vallen zo snel op. De gemiddelde viewabilities zijn dan ook 60,70% voor de APTO en 53,90% voor de HPTO wat goed laat zien dat je je merk- en/of campagneboodschap sterk kunt overbrengen.

Verschillen

Als we naar beide Takeovers kijken dan merken we dat de APTO en HPTO regelmatig met elkaar worden verward omdat ze allebei opvallend zijn, voor interactie zorgen en een groot deel van de site in beslag nemen. Toch verschillen ze best veel van elkaar. Om dit wat meer op te helderen staan we voor beide even stil bij het formaat, de creatie, manier van inkopen en share of voice en geven we een overzicht van de eventuele voor- en nadelen.

Automated Page Takeover (APTO)

  • Formaat: een APTO bestaat uit twee skin elementen (links en rechts), welke ook wel wallpaper worden genoemd, en header in de vorm van full-width header, billboard of leaderboard. Het formaat is 1800x1000 en is alleen beschikbaar voor op desktop.

  • Creatie: het grote voordeel van een APTO creatie is dat deze op alle websites kan draaien. Je hoeft dus maar één uiting te (laten) maken en door de technologie erachter zal deze zich op alle websites automatisch goed positioneren en uitlijnen. Een APTO is daardoor qua inkoop erg schaalbaar. Deze creatie kun je ook zelf maken via Easy Rich Media om zo nog meer kosten te besparen.

  • Manier van inkopen: je koopt een APTO programmatic in. Dit kun je zelf doen via je eigen DSP, zodat je de controle houdt over je budget, targeting etc, of via een Impact deal, of zelfs compleet uit handen geven via Execute. Wist je al dat je via de Impact Marketplace tool makkelijk (en zelfs gratis) een whitelist met url’s van verschillende publishers kunt uitdraaien?

  • Share of voice: een nadeel van de APTO is dat je niet alle beschikbare advertentie posities op een webpagina inkoopt, maar specifiek de header en beide skins. Je zult daarom vaak samen met andere adverteerders in beeld zijn, door de overige advertentieposities die beschikbaar worden gesteld. Echter is de APTO als Takeover wel het meest opvallend in beeld.

Homepage Takeover (HPTO)

  • Formaat: een HPTO wordt op één website/webpagina ingekocht en hiervoor uniek ontworpen met site-specifieke templates. Je koopt alle beschikbare advertentie posities gecombineerd in, waardoor het een echte homepage takeover wordt. De HPTO bestaat uit een header in combinatie met twee skin elementen, maar wordt ook gecombineerd met de beschikbare rectangles, skyscrapers en leaderboards op de pagina en is in veel gevallen een cross-device uiting.

  • Creatie: in het creatieve proces moet er rekening mee gehouden worden dat de creatie specifiek wordt opgemaakt op basis van de site specificaties en bijna altijd aangepast moet worden als je deze op meerdere websites wilt gebruiken. Daarnaast moet je ook creaties opmaken voor mobiel en tablet als je de HPTO cross-device in wilt zetten.

  • Manier van inkopen: een HPTO wordt direct bij de publisher voor één (of meerdere) dag(en) ingekocht en kan niet programmatic ingekocht worden. De prijzen liggen al snel boven de €50.000,- voor een hele dag, maar het grote voordeel hiervan is dat je de hele dag zichtbaar bent op een zelf-uitgekozen pagina zonder andere adverteerders. Ideaal natuurlijk voor grote product lanceringen of specifiek op een bepaalde dag zichtbaar wilt zijn.

  • Share of voice: met een HPTO koop je dus alle beschikbare advertentieposities van één pagina op en daardoor ziet een bezoeker geen andere adverteerders. Zo heb je 100% share of voice.

Dus wat zijn de (eventuele) voor- en nadelen van een APTO en HPTO?

APTO HPTO
Voordelen: Schaalbaar – met één creatie op meerdere websites draaien 100% share of voice – zichtbaar op alle advertentie posities
Programmatic inkopen – kan in eigen DSP, zo behoud je controle over uitlevering, targeting etc. Impactvol voor bijv. grote product introducties, op speciale dagen etc.
Kosten besparend - door schaalbaarheid, programmatic inkopen en evt Easy Rich Media Cross-device zichtbaar
Nadelen: Alleen op desktop Alleen zichtbaar op één uitgekozen site
Geen 100% share of voice Hoog kostenplaatje
Vertoning afhankelijk van beschikbare advertentieposities – een HPTO gaat op bepaalde sites voor door directe inkoop Minder flexibel – creaties moeten voor iedere site worden aangepast
Zelf meer werk als je het zelf in je eigen DSP regelt Direct bij publisher inkopen – minder eigen controle en inzichten


Kortom,

De APTO is erg schaalbaar en kan op meerdere websites draaien waardoor je in kosten kunt besparen terwijl je wel je doelgroep bereikt dmv gekozen targeting. Je koopt het programmatic in, wat via je eigen DSP kan zodat je complete controle houdt over uitlevering etc. Daardoor is de APTO een takeover die eigenlijk voor iedereen wel haalbaar is. Echter is het wel zo dat je met een APTO alleen op desktop zichtbaar bent en niet alle beschikbare advertentie posities inkoopt, waardoor je naast andere adverteerders in beeld zult zijn.

Met een HPTO sluit je dit uit doordat je alle beschikbare advertentie posities inkoopt en hier ook met je creatie creatief op in kunt spelen. Door cross-device de hele dag zichtbaar te zijn op de gekozen site(s) kun je veel impact creëren en bekendheid genereren wat ideaal is voor bepaalde product lanceringen of voor specifieke evenementen/speciale (feest)dagen. Je hebt dan ook gegarandeerde uitlevering op de gekozen dag/pagina. De ervaring leert dat dit vooral door grote merken ingezet wordt gezien het nodige budget.

Zo hebben beide Takeovers voor- en nadelen en hangt de keuze helemaal af van je campagne, bijbehorende doelstellingen, wensen en budget af.

------------------

Heb je vragen, of wil je een keer sparren? We denken graag met je mee. Neem contact met ons op via sales@weborama.nl of bel naar 020 524 66 90.

Op zoek naar inspiratie wat betreft de verschillende Rich Media mogelijkheden? Bekijk eens de Weboshowcase.