Bleiben Sie auf dem Laufenden über die neuesten Entwicklungen und Fälle?

Abonnieren Sie unseren Newsletter und verpassen Sie nichts!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Pflichtfeld *

* Mit dem Abonnement unseres Newsletters erklären Sie sich damit einverstanden, von Weborama Niederlande per E-Mail Marketing-Mitteilungen zu erhalten. Sie können sich natürlich jederzeit über den Abmeldelink am Ende jedes Newsletters oder durch Kontaktaufnahme mit uns abmelden.

Subscribe!

Flash is dood, leve de open standaard

Posted on August 31, 2015

Flash werd recentelijk door velen doodverklaard en dat is niet de eerste keer. In 2010 opende Steve Jobs met zijn open brief de discussie omtrent veiligheid en energieverbruik en sindsdien wordt deze breed gevoerd onder ontwikkelaars van browsers maar meer recent ook bijvoorbeeld door de Chief Security Officer van Facebook, Alex Stamos, die een oproep deed voor een definitieve einddatum voor Flash.

In iedere discussie zijn er voor- en tegenstanders. Zo publiceerde Emerce een stuk dat het ‘onrealistisch is om Flash te begraven’, en Adobe heeft samen met Google onlangs nog enkele maatregelen genomen tot verbeteringen. Desalniettemin lijkt de einddatum nu toch echt in zicht te komen. De recente tijdelijke flash blokkade van Firefox die menig adverteerder deed schrikken en de komende update van Chrome die Flash per 1 september automatisch pauzeert, zijn sterke aanwijzingen voor een einddatum. Chrome is met een marktaandeel van tegen de 50% de belangrijkste browser en als alle Flashadvertenties pas gaan afspelen als je erop geklikt hebt, dan is het snel over met Flash voor online advertising.

Flash stopt op 1 september? De overstap naar HTML5

Wees gerust, Weborama flashbanners zullen gewoon blijven spelen op Chrome na 1 september alleen is dit misschien van tijdelijke aard. Google update haar browser op de achtergrond dus een week later kan alles weer anders zijn. Mocht je er nog aan twijfelen of schuif je een overgang al een tijdje voor je uit: dit lijkt het moment voor de overstap naar HTML5. Ongeveer 60% van alle Weborama campagnes zijn al in html5 gebouwd. Voor alle bekende formaten zijn templates beschikbaar. Neem gerust contact met ons op als je hulp nodig hebt bij de overgang naar HTML5.

Bekijk hier het verschil tussen HTML5 en Flash.

Werk in HTML5, denk in HTML5

Mocht je al vaak op mobiel en tablet adverteren dan is html5 waarschijnlijk geen nieuws voor je, maar verdiep je vooral in de mogelijkheden als je nog kennis mist. Elke nieuwe techniek en werkwijze kent een leercurve, maar met een eventuele einddatum van Flash in zicht moet dit geen obstakel zijn.

Waarmee moet je rekening houden?

Er is niet veel dat je in HTML5 niet kunt doen dat in Flash wel kan. Alleen op videogebied zijn er wat verschillen. Belangrijker is het verschil in werkwijze en planning. Houd rekening met het volgende:

  • Aanlooptijden zijn langer, html5 is meer precisie werk en kost meer tijd om te maken
  • Testen is intensiever. Verschillende browsers gaan anders met html om, het testen op meerdere browsers is van belang. Denk hierbij aan CSS of plaatjes en fonts die zich anders kunnen gedragen per browser.
  • Maak assets ook geschikt voor Retina schermen.
  • Is er een max aantal kb’s of assets? Voor IAB banners houden wij 300KB aan en voor Rich media 5MB. Er is geen max aan assets maar probeer slim om te gaan met plaatjes en gebruik deze meerdere keren in je animatie. Hoe minder assets de banner heeft, hoe sneller hij laadt en toont.
  • Html5 is een open standaard en mag er dus van allerlei externe classes gebruik gemaakt worden. Animators en designers zijn vrij in hun keuzes en hoeven zich niet te houden aan een enkel programma. Door de open standaard heeft iedereen zijn eigen approach maar zorg er wel voor dat je een eigen manier van werken ontwikkelt waar alle media partijen mee kunnen werken.

Dit najaar organiseert Weborama het seminar: ‘HTML5 en Online Advertising’ met verschillende sprekers uit diverse media-, creatieve bureaus, adverteerders en publishers. Een datum volgt via onze site en de nieuwsbrief. Meld je hier aan voor de nieuwsbrief.