Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

ToFu, Mofu, BoFu: Rich Media in elke laag

Posted on November 30, 2023

Er zijn veel manieren van online adverteren en de keuze voor welk online kanaal, advertentieformaat of boodschap je gaat inzetten, hangt af van verschillende factoren. Denk aan budget, doelstelling van de campagne, doelgroep, eerdere resultaten en meer. In deze blog kijken we naar het strategisch gebruik van Rich Media ads in elke laag van de online sales funnel.

Rich Media ads zijn online advertenties op webpagina’s (en in-app) die gebruik maken van geavanceerde technologie en daarmee de gebruiker verleiden tot interactie. Die wordt uitgedaagd ergens op te klikken, kiezen, of zelfs een spel te spelen. Oftewel: enriching & engaging advertenties! Vanouds waren dit vaak display ads, maar tegenwoordig ook video en native ads.

Vandaag de dag bieden we meer dan 35 soorten Rich Media formaten aan en meer dan 25 verschillende features. Dus wat gebruik je nou in welke laag? Wij denken graag met je mee!

1. ToFu - Top of the Funnel: awareness fase

In de bovenkant van de funnel is het primaire doel om naamsbekendheid en merkvoorkeur te vergroten. Dit wordt (mede) bereikt door de aandacht van de gebruiker te winnen. Rich Media kan hier goed bij helpen door aandacht te trekken, maar ook om een blijvende eerste indruk achter te laten door gebruikers te laten interacteren. Je ziet daarom ook dat Rich Media juist in deze laag het meest wordt ingezet.

  • Maak impact: trek de aandacht en maak impact door gebruik te maken van grote, opvallende ads zoals een Automated Page Takeover (APTO) en Homepage Takeover (HPTO). Lees hier meer over de verschillen tussen deze twee formaten. De gemiddelde viewabilities zijn dan ook respectievelijk 60,70% en 53,90% en je kunt er verschillende (interactieve) features in verwerken afhankelijk van je campagneboodschap.
  • Visueel: breng je merk- en/of campagneboodschap visueel over door middel van video’s. Ze zijn erg krachtig om emoties op te roepen, interesse te wekken en natuurlijk voor merk zichtbaarheid. Je kunt ze dan ook in veel verschillende formaten verwerken, denk aan een APTO, Interscroller, Billboard, Mobile Portrait en Rectangle. Lees hier meer over de kracht van interactieve video advertenties van Adways.

  • Interactiviteit: kies voor interactieve elementen en swipe rond, kras een loterij, spin het rad voor prijzen, koppel de juiste memory kaarten, test je kennis of ga een stap verder en zet AR in. Deze aanpak trekt niet alleen de aandacht, maar houdt deze ook vast en stimuleert ook actieve betrokkenheid. Lees hier meer over onze Playable ads, of check voor inspiratie de Weboshowcase waar je kunt filteren op de verschillende interactieve features. Toch een stapje verder? Check dan hoe Hyundai verbinding vond met de doelgroep via AR in een Rich Media ad.

    2. MoFu – Middle of the Funnel: consideration fase

    Naarmate je verder in de funnel zit gaat het minder om awareness en meer over het vergroten van de interesse in je merk/product/service en om merkoverweging te creëren. Dit kan met Rich Media door bijvoorbeeld het volgende:

    • Showcase meerdere producten in één ad: op Facebook, Instagram en LinkedIn zie je vaak carrousel- en collectieadvertenties waarmee je meerdere afbeeldingen in één advertentie laat zien. Dit en eigenlijk veel meer is ook mogelijk met Rich Media. De Swipe feature lijkt het meest op een carrousel advertentie en deze kun je bij verschillende formaten toepassen. Daarnaast kun je ook gebruik maken van de volgende formaten: Mobile Portrait, Deck of Cards en Canvas ad om verschillende producten of proposities uit te lichten en/of een merkverhaal te vertellen.
    • Uitbreidbare (expandable) banners: begin met een standaardbanner die kan worden uitgevouwen om aanvullende inhoud te onthullen. Dit kan met de Expandable feature die je bij verschillende formaten kunt toepassen, zoals een Floorad, HPTO, Halfpage, Rectangle en meer. Expandable Rich Media is ideaal voor het communiceren van bijvoorbeeld productspecificaties, aanbiedingen, maar ook voor het verwerken van bijvoorbeeld een quiz.

    3. BoFu - Bottom of Funnel: conversion fase

    In de onderste laag van de funnel wil je leads en conversies genereren bij gebruikers die al geïnteresseerd zijn in hetgeen wat je aanbiedt, maar laten we eerlijk zijn; dit wordt vaak gedaan met andere type online marketing gezien kpi’s en kosten. Uiteraard is het mogelijk om Rich Media in deze laag te gebruiken, maar let in deze laag vooral op de manier van inkopen en de (re-)targeting mogelijkheden.

    • Aanbiedingen en countdowns: het concept van urgentie en (tijdelijke) aanbiedingen heeft een enorme overtuigingskracht voor de onderste laag van de funnel. Je kunt deze in verschillende formaten verwerken, bijvoorbeeld een Rectangle, (Mobile) Halfpage, Leaderboard etc.
    • (Contact)formulieren: een mooie manier van leads verzamelen met Rich Media is door het verwerken van een formulier in een banner die de gebruiker zelf kan invullen. Bijvoorbeeld om je in te schrijven voor een nieuwsbrief, mee te doen met een winactie of het maken van een afspraak. Om je conversieratio te verhogen werkt het ook erg goed om vooraf de gebruiker al te laten interacteren, bijvoorbeeld door te starten met een quiz. Denk wel goed na over de privacy van de gebruiker als je hier gebruik van wilt maken.

    Dus..

    Zoals je ziet leent Rich Media zich er perfect voor om impact te maken, allerlei interactieve features in een creatie te verwerken en het maximale uit een formaat te halen in welke laag van de online sales funnel je dan ook zit. Het is dan ook uiterst geschikt voor de ToFu en BoFu lagen om naamsbekendheid en merkvoorkeur te vergroten, een blijvende indruk achter te laten middels interactie, product interesse te verhogen en om merkoverweging te creëren. Naast de keuze voor het juiste formaat en de speciale features is de targeting en creatieve invulling ook belangrijk voor het halen van bepaalde resultaten.

    Wil je meer weten of een keertje sparren voor een nieuwe campagne? Mail ons op sales@weborama.nl of bel naar 020 524 66 90.