Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Google Heavy Ad Interventions – wordt mijn Rich Media advertentie straks gewoon geblokkeerd?

Posted on July 20, 2020

Onlangs kondigde Google aan dat ze eind augustus beginnen met het blokkeren van zogeheten heavy ads. Dit zijn advertenties die, volgens Google, te veel vragen van de bezoeker op zowel computers, tablets, als smartphones. Google geeft aan dat pagina’s door deze heavy ads trager worden, je batterij én mobiele data sneller opgaan.

In dit artikel leggen we je uit wat dit inhoudt, wat de gevolgen zijn en wat wij, Weborama Nederland, eraan doen. Hiernaast zullen we ook wat voorbeelden geven en uitleggen hoe interactie een eventuele “workaround” kan zijn.

Blokkeren van heavy ads. Wat houdt dit in?

Een advertentie wordt door Google gezien als een heavy ad als deze voldoet aan één of meerdere van de volgende criteria, nog vóór er enige vorm van interactie is geweest:

  • De uiting gebruikt meer dan 4mb netwerk bandbreedte
  • De uiting gebruikt de main thread van de Central Processing Unit (CPU) voor 15 seconden in een 30 seconden venster*
  • De uiting gebruikt de main thread van de CPU voor meer dan 60 seconden in totaal*

Mocht je bij bovenstaande punten denken “wat is een main thread en CPU?” - dit gaat om het primaire deel van de processor en heeft dus te maken met de belasting van je apparaat.

Eind augustus zal Google dus heavy ads gaan blokkeren binnen Chrome als deze aan één of meerdere van bovenstaande criteria voldoen. Wordt er een advertentie geblokkeerd, dan krijg je dit te zien op dezelfde plek waar de advertentie zou moeten staan:

Dit betekent bijvoorbeeld dat straks een video uiting mét autoplay (video speelt direct en automatisch af zonder dat er interactie nodig is) eigenlijk bijna standaard als heavy ad wordt gezien en dus geblokkeerd zal worden. Voorheen was het zo dat autoplay video’s vaak 5mb mochten zijn, echter is dat nu geen optie meer gezien de volledige advertentie niet zwaarder dan 4mb mag zijn.

Alles wat door het iframe wordt geladen wordt hierin ook meegenomen, dus het HTML-bestand, image assets, videobestanden, javascript (ook externe libaries) en css bestanden en nog meer. Als dit samen onder 4mb blijft én de CPU-criteria ook niet overschreven worden dan wordt de advertentie niet geblokkeerd. Zoals je je kunt voorstellen gaat dit nog wel even een uitdaging worden.

Wat heeft interactie ermee te maken en hoe kan het helpen?

Bovenstaande drie criteria gelden vóór enige vorm van interactie. Echter vervallen deze criteria als men interacteert met je uiting, omdat de bezoeker van de website er dan zelf voor kiest om een heavy ad te bekijken. Er wordt dus géén heavy ad intervention geactiveerd als er wordt geïnteracteerd met een HTML-element, in de vorm van een klik of tap.

Zoals hierboven aangegeven is de kans erg groot dat video’s met autoplay straks door Google als heavy ad worden gezien en dus worden geblokkeerd. Wat je natuurlijk wel kunt doen is een “video-play button” integreren in je uiting, omdat je zo makkelijker aan de drie criteria kunt voldoen vóór interactie. Dit is dus een non-autoplay video waarbij de video pas na interactie (klik = interactie) afspeelt en dus wordt toegestaan door Google. Kortom, het integreren van interactiemogelijkheden wordt nu extra belangrijk in een uiting.


Let wel op:
er wordt apart gekeken naar ieder element in je uiting!
Google bepaalt per element van je uiting of deze voldoet aan de drie criteria en dus of het wordt gezien als een heavy ad waarna het geblokkeerd wordt. Zoals je in een eerdere blogpost hebt kunnen lezen, bestaat een APTO uit drie elementen: 2x skin elementen (links en rechts) en een header in de vorm van een full-width header, billboard of leaderboard. Hier wordt dus ook per element apart gekeken of het de heavy ad intervention activeert. Het kan dus zijn dat alleen je header wordt geblokkeerd, door bijvoorbeeld een video met autoplay, maar je twee skins gewoon zichtbaar blijven.

Een ander voorbeeld waar goed naar moet worden gekeken is bijvoorbeeld een Fullscreen layer. De layer verschijnt na mouseover of klik, maar wordt ook gezien als een ander element en kan dus geblokkeerd worden als deze te zwaar is. Dit komt doordat de interactie uniek is per element. Klikken in element 1 zorgt er niet voor dat er interactie is geregistreerd in element 2, ook al is er wel communicatie tussen de twee elementen.

Wat zijn de gevolgen hiervan?

Vooralsnog lijkt dit een ingrijpende beslissing te worden van Google. Als er straks geen rekening wordt gehouden met de criteria die Google heeft gesteld wordt je advertentie gewoon geblokkeerd en niet getoond. Echter blijf je wel impressies meten en moet je alsnog betalen voor je advertentie. Het is daarom erg belangrijk om op de hoogte te zijn van de veranderingen en criteria zodat je hier ruim op tijd rekening mee kunt houden bij het ontwikkelen van nieuwe uitingen. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat een video van 5mb met autoplay verleden tijd is…

Wat doet Weborama hieraan?

Sinds de aankondiging zijn we druk bezig met testen om zo zelf meer inzichten te krijgen van de mogelijkheden. Het is ons nu duidelijk wanneer een advertentie echt geblokkeerd wordt en waarom. Ook kunnen we nu de workarounds, zoals het gebruik van een “speel video af”-button, testen.

Naast het testen zijn we bezig met het uitzoeken welke opties er zijn zodra een ad geblokkeerd wordt. We kunnen, in de meeste gevallen, namelijk wel een signaal doorsturen zodra Google een uiting ziet als heavy ad en dus blokkeert. Hierdoor kun je direct reageren op de situatie en je campagne pauzeren of je uiting aanpassen.

Hiernaast onderzoeken we ook de mogelijkheden om een back-up gif in te laden om te voorkomen dat er “lege” impressies worden getoond, maar ook om bijvoorbeeld automatisch een event naar reporting te sturen om zo goed inzicht te krijgen welke (soort) advertenties geblokkeerd worden

Verder zullen we de specificaties updaten zodat je direct aan de criteria voldoet en natuurlijk ook onze support pagina.



Hopelijk is het zo een stuk duidelijker wat deze heavy ad intervention inhoudt, wat de gevolgen hiervan zijn en wat wij, Weborama Nederland, eraan doen.

Heb je vragen/opmerkingen over bovenstaande informatie? Laat het dan even weten via sales@weborama.nl

*Het CPU limiet is afhankelijk van hoelang de CPU nodig heeft om de code uit te voeren.