Bij Weborama zijn we dagelijks bezig met Rich Media campagnes voor uiteenlopende adverteerders maar ze hebben allemaal 1 ding gemeen: ze draaien op onze Impact Rich Media templates om de doelgroep de juiste boodschap te brengen.
Het internet is alomtegenwoordig en vormt het belangrijkste medium waar de doelgroep zijn tijd doorbrengt (80% van Europeanen hebben toegang, 6% groei per jaar), en is dus ook de plek waar de adverteerder aanwezig moet zijn. Naast aanwezigheid is het voor adverteerders belangrijk om het juiste formaat te kiezen dat past bij de doelstellingen van de campagne. Met een serieuze Nederlandse groei in adspend van 9% in 2017 (1,8Miljard voor NL) is het verstandig om deze steeds groter wordende budgetten op de beste formaten in te zetten.
Daarom delen we nu de laatste benchmarks van de populairste formaten gebaseerd op alle data van Q3 2018. Omdat de data gebaseerd is op honderden campagnes zijn deze cijfers realistisch en een goede afspiegeling van de performance per formaat. Uiteraard zijn de doelstellingen per adverteerder anders (branding, bereik, leads, sales) en houden deze cijfers daar geen rekening mee.
In de tabel vind je vier soorten metrics: CTR, Engagement Rate, Interactiion rate en viewability. Ctr is de click through rate, Engagement rate is gebaseerd op alle user intended interacties (clicks, buttons, videocontrols) , Interaction rate is een combinatie van Engagement en Mouseover (dwells). Ten slotte is viewability opgenomen volgens MRC standaarden (1 sec active view, 50%).
Type of Rich Media | CTR | Engagement Rate | User Interaction Rate | Visibility |
---|---|---|---|---|
APTO (Automated Page TakeOver) | 0.62% | 2.84% | 22.20% | 73.07% |
Interscroller | 0.54% | 0.97% | 1.52% | 56.04% |
Billboard | 0.47% | 2.90% | 8.72% | 71.33% |
Floorad | 0.56% | 0.17% | 24.28% | 88.74% |
300/320x250 MWeb | 0.21% | 6.71% | 6.98% | 68.19% |
320x50/100 MWeb | 0.22% | 0.01% | 0.53% | 63.63% |
Superheader | 0.31% | 1.58% | 4.94% | 50.57% |
OVX (Outstream Video Experience) | 0.61% | 0.02% | 8.40% | 89.60% |
Metrics
APTO (automated page takeover)
Zoals eerder scoren de APTO en de FloorAd erg goed in het overzicht. De APTO heeft de hoogste CTR en omdat de APTO het grootste formaat is, is er veel ruimte voor creatieve invulling met video, knoppen voor interactie etc. Daarnaast is dwell time door het formaat bijna gegarandeerd (mouseover, men kijkt op een scherm naar waar de muis vaak is) en ligt het Interaction rate dan ook hoog.
FloorAd
Helaas zien we steeds minder FloorAds in Nederland omdat deze als te intrusive worden beschouwd maar desalniettemin blijft het goed formaat. De viewability is supergoed omdat hij altijd bovenop ligt onder in de browser. De Superheader wordt beschouwd als de officieuze opvolger van de FloorAd omdat deze ook 100% breed is en creatief gezien eenzelfde invulling kan krijgen.
Superheader
De superheader is een cross-device format gelanceerd in 2017 en is ook programmatic beschikbaar via Impact (1800x200). Het formaat is nog niet heel bekend mar het is zeker een prachtig formaat dat op steeds breder wordende websites en schermen uitstekend tot zijn recht komt. De superheader heeft goede engagement rates (1,58%) en omdat er zo veel ruimte is (100% van de schermbreedte) is er creatief gezien veel mogelijk.
Interscroller
De interscroller is er op desktop en mobile, maar in de praktijk is het vooral een mobile web formaat (90%). Een nieuwe versie van de interscroller de midscroller, is speciaal op verzoek van uitgevers geïntroduceerd. Interscrollers kennen niet per se een hoge interactiewaarde maar qua viewbility scroren goed. Meestal is er ook weinig reden tot interactie (video start automatisch), maar gelukkig zijn er ook steeds meer campagnes die gebruik maken van de scroll beweging om de uiting te laten reageren en zo interactie uit te lokken.
Billboard
De billboard is inmiddels een evergreen en scoort altijd goed op alle vlakken. Gelukkig zien we ook steeds meer verschillende content in billboards variërend van sliders, video en expandable varianten.
Video
Video advertising groeit ieder jaar en in 2019 voorspelt Cisco dat video consumptie 80% van al het internet verkeer voor haar rekening neemt. Als we naar de resultaten kijken van de OVX (outstream video experience) zien we een hoge CTR en goede viewability cijfers. Het ligt zelfs hoger dan de APTO en FloorAd mede door het grote desktop formaat (970x546) en de combinatie met de video reminder.
Mobile
Het populairste mobiele formaat is de 300x250. Dit formaat heeft de beste engagement rates van alle formaten. Inmiddels wordt 52% van de tijd die online zijn via en mobiel geconsumeerd (we are social report 2018) en daarnaast lenen mobiele formaten zich uitstekend voor interactieve features zoals: click to sms, storelocators, shake to open, en 3D swipe interacties. Deze features zorgen voor hoge engagement en interactie rates met het merk.
Vergeleken met het laatste benchmark report van vorig jaar zien we een verbetering van de cijfers bij ongeveer ieder formaat. We zien verder groei in het gebruik van video, mobile formaten en grote rich media formaten zoals de APTO. De verwachting is dat dit komend jaar doorzet.
Wil je meer weten over deze formaten en waar deze in te zetten zijn kijk dan voor inspiratie in onze showcase en neem contact met ons op. Mocht je in Amsterdam zijn kom dan zeker even een koffie scoren als je in de buurt bent van de Keizersgracht 256.
https://www.slideshare.net/wearesocial/digital-in-2018-global-overview-86860338
https://www.iab.nl/images/downloads/Report-on-2017-Digital-Ad-spend-IAB-Nederland-Deloite-def.pdf