Voor het derde jaar op rij onderzoeken we de online advertentiemarkt en vragen we adverteerders, mediabureaus, uitgevers en creatieve bureaus naar hun meningen en ervaringen. Zo krijgen we inzicht in de behoeften van de markt ten aanzien van (Rich Media) online banners en leren we wat de verschillende groepen in de markt van display in het algemeen en Rich Media in het bijzonder vinden.
Dit jaar is het onderzoek uitgevoerd samen met onderzoeksbureau Markteffect en afgenomen in de maand maart 2021. Uit dit onderzoek zijn weer interessante inzichten gekomen. Een aantal hiervan delen we alvast met jullie:
- Aandeel Rich Media blijft groeien
Online adverteren blijft een zeer belangrijk onderdeel van marketing en het aandeel van Rich Media banners binnen display banners blijft toenemen (+11% t.o.v. 2020). - Mobiel vs desktop
Mobiel blijft het belangrijkste device als het gaat om het inzetten van online banners. 58% van de online banners wordt namelijk ingezet op mobiel en de overige op desktop. - Awareness en interactie
Rich Media wordt met name ingezet om awareness voor het merk te creëren (91%). Daarnaast zien we dit jaar dat, in vergelijking met voorgaande jaren, Rich Media ook steeds vaker wordt ingezet met als doel interactie te genereren met de doelgroep (+27%). - “Inhousen”: 68% van de adverteerders
Van de ondervraagde adverteerders geeft 68% aan zelf intern digitale media in te kopen. - Programmatic first:
Rich Media wordt door een ruime meerderheid nog steeds het liefst programmatic ingezet met als reden om zo de controle te houden over de campagne en zelf te kunnen optimaliseren (89% t.o.v. 57% in 2020).
Wil je het gehele rapport, inclusief alle resultaten, zelf bekijken? Laat dan hieronder je gegevens achter en ontvang het rapport per e-mail.