Voor veel merken is het essentieel om te profiteren van – het uit Amerika overgewaaide - Black Friday. Het is hét startshot voor de kerstaankopen en kan leiden tot de grootste sales van het jaar. Juist nu bekend is dat 80% van de shoppers hun inspiratie voor de feestdagen online opdoen*. In dit artikel geven we je dan ook een aantal tips waarmee je jouw display ads kunt intensiveren.
We zitten weer in oktober en dat betekent ook dat de feestdagen eraan komen. We trappen straks af met Halloween en daarna volgen vlug Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerstmis en niet te vergeten Nieuwjaar! Het is dan ook de uitgelezen kans voor merken om prijswinnende gethematiseerde campagnes neer te zetten en een grote groep geïnteresseerde kopers aan te trekken. Daarom hieronder 4 adviezen om rekening mee te houden de komende tijd.
1. Val op!
Consumenten zien veel reclames tijdens de feestdagen, het is dus nóg belangrijker dan normaal om op te vallen. Juist met de feestdagen is het de prefecte tijd om te laten zien wat je merkwaarden en USP’s zijn zoals deze voorbeelden dat gedaan hebben.
Juist hier zitten kansen om eens creatief een hele andere weg in te slaan. Zo zou je in plaats van standaard merk kleuren, juist rood of zwart naar voren laten springen om aandacht te trekken en te laten zien dat je betrokken bent met het evenement. Kleurcontrast vergroot bijvoorbeeld ook de aandacht voor je advertentie. Denk bijvoorbeeld aan wit en rood met kerst of zwart met wit voor Black Friday zoals dit voorbeeld.
2. Maak strategische keuzes
In deze drukke tijden moet je doordachte en bewuste keuzes maken die het beste bij jouw strategie passen. Voor Black Friday en Cyber Monday zou je jouw formaten bijvoorbeeld op bijzonder betrokken demografische groepen of specifieke locaties kunnen richten. Een andere optie is om voor kortere, maar intensievere looptijden te gaan. Dus meer budget wegzetten in een kortere periode zodat je agressiever aanwezig bent. Kies daarom wat bij je strategie past.
Je zou ook gebruik kunnen maken van de storelocator in combinatie met de swipecube. Waarbij je op de eerste paar slides Black Friday deals kunt vinden en daarna je dichtstbijzijnde winkel te zien is. Zo kun je veel informatie kwijt waar belangstellende opzoek naar zijn.
Ons brein geeft nou eenmaal prioriteit aan informatie die voor ons relevant is of waarvan we eerder aan zijn blootgesteld. Kijk dus of een retargeting strategie het meeste effectief is tijdens de welke feestdag.
3. Data, data & data
Met de concurrentie in topformaat is het belangrijker dan ooit om te optimaliseren. Zoals jullie misschien wel weten, meten we alle campagnes voor jullie mee, wist je dat nog niet? Dan kan dit artikel nog wel van pas komen. Je kunt speciale events inbouwen en meteen zien wat er gebeurt met je advertentie. Zo kan er zelfs tijdens de campagne nog iets worden aangepast of kan je ervoor kiezen om een formaat stil te zetten en agressiever op een ander formaat in te zetten. Hierop aansluitend kan je gebruik maken van A/B-testen om via de data erachter te komen wat het beste aanslaat. Om dit van tevoren makkelijk te maken, bedenk alvast KPI’s, doelen en targets per KPI. Dit brengt ons naar het laatste punt:
4. Wees voorbereid!
Net zoals Black Friday Deals kun je er maar beter op tijd bij zijn en dit kan niet vaak genoeg worden benadrukt. Kijk naar de data van voorafgaande jaren en baseer hierop welke formaten je juist wel en welke je juist niet gaat inzetten. Zorg dat je bij ons templates aanvraagt zodat je zeker weet dat je de juiste specificaties en templates hebt. Wees er zeker van dat je materialen klaar zijn en dat je weet welke materialen je moet hebben. Ga je voor branding, een actie of een combinatie? En spreid je jouw budget over verschillende feestdagen óf pak je de volledige focus van één of twee.
Mocht je nog iets willen doen voor Black Friday kun je nog bij ons aankloppen. In ieder geval wensen we jullie weer veel succes de komende maanden en mocht je vragen hebben, inspiratie nodig hebben of iets heel anders, kan je altijd mailen naar sales@weborama.nl.