Het jaar is weer door midden en zoals altijd maken we elk kwartaal een benchmark analyse van alle campagnes die via ons draaien. Dit rapport is van 1 april tot en met 31 juni. Binnen Rich Media vallen verschillende formaten met elk andere doelstellingen. Het is daarom raadzaam om de juiste formaten te kiezen die aansluiten bij de doelgroep en de campagne doelstellingen. Om deze keuze te vergemakkelijken hebben we een benchmark analyse gemaakt van een aantal Rich Media formaten. We hebben meer dan 100 formaten in ons portfolio, we hebben echter in dit rapport de tien meest ingezette formaten geselecteerd (lees: dat voorkomt overkill).
We zullen de benchmarks toelichten aan de hand van vier indicatoren.: CTR, Engagement Rate, Interaction rate en viewability. CTR is de click through rate, Engagement rate is gebaseerd op alle user intended interacties (clicks, buttons, expands, videocontrols) , Interaction rate is een combinatie van Engagement en Mouseover (dwells). Ten slotte is viewability opgenomen volgens MRC standaarden (1 sec active view, min. 50%). Uiteraard zijn de doelstellingen per adverteerder anders (branding, bereik, leads, sales) en houden deze cijfers daar geen rekening mee.
Benchmarks
De Automated Page Take Over (APTO) is het formaat wat wij het meesttegenkomen en dat is ook niet gek want deze levert erg goede resulaten op. Net zoals de vorige analysekomt dit formaat weer als beste uit de test en is daarmee erg stabiel qua resultaten. De APTO bestaat uit skins in combinatie met met een Fullwidth Header, Billboard of een Leaderboard. Echter zien wij dat de leaderboard vrijwel nooit meer ingezet. De skins van de APTO zijn responsive en kunnen daardoor op vrijwel elke website draaien. De User Interaction Rate (27,03%) is bij de APTO erg hoog. Dit komt doordat er talloze mogelijkheden zijn zoals gebruik van video, layers, interactiesen syncing.
De metrics van de skins in combinatie met een Billboard of Header zijn ook nog uitgesplitst. Over het algemeen liggen de resultaten dicht bij elkaar. Alleen de Billboard heeft ten opzichte van de Header de hoogste Engament Rate (9,10%). Als jouw KPI op CTR gericht is kan je in dit geval het beste kiezen voor een APTO. Het is mogelijk om de APTO via Impact te draaien.
Vaak worden er ook Take-oversingezet die specifiek voor één website zijn gemaakt en daardoor net weer andere specificaties hebben. Deze zijn daarom niet meegenomen in het rapport, omdat deze tamelijk vertekend zijn. Deze uitingen draaien vaak maar op één website één dag en kunnen dus gelijk minder views e.d. hebben dan een APTO die RTB wordt gedraaid.
Mid- en Interscroller
De Midscrollerwordt steeds vaker ingezet, omdat deze minder hoog is dan de Interscroller (250 px ipv 100% hoog). De Interscroller is crossdevice en kan breed worden ingezet wat nog niet geldt voor de Midscroller. Vandaar dat de resultaten nog niet gelijk aan elkaar zijn. Het is mogelijk om beide scrollers via Impact te draaien.
Billboard
Dit formaat scoort hoog op Engagement Rate (11,38%) en Visibilty (83,58%). Hier worden user-intended interactie gementen en is daarmee dus een goede keus als je engagementwilt met je doelgroep. Doordat de Billboardaltijd bovenaan de pagina staat is de visibilty erg goed. Het is mogelijk om de Billboard via Impact te draaien.
Mobile Halfpage
Binnen het adslot (320x240) vallen verschillende formaten: Parallax, MTO (Mobile Take-over), Swipecubes, Mobile Halfpage en Deck of cards. Deze formaten scoort hoog op engagement Rate en zijn een goede keus wanneer je de engagement wilt aangaan met je doelgroep. Deze draaien merendeel MWeb. De Parallax is een formaat speciaal ontwikkeld voor InApp.
De 320x100 is een formaat wat uitsluitend een adslot is op mobiel. Deze is wat lager in resulaten. Dit komt doordat veel websites dit formaat niet kunnen draaien op hun website en dus veel minder wordt ingezet. Ook staat dit formaat vaak helemaal boven- of onderaan een pagina wat de resultaten drukt.
Medium rectangle
Op het adslot 300x250 worden ook veel mobiele uitingen ingezet. Dit zijn onder andere de Swipecubes, maar ook Framescrollers, Krasbanners en (Video) Rectangles. In dit formaat worden vaak expands en video geïmplementeerd wat resulteert in een hoge visibilty.
Superheader
Dit is een goed voorbeeld van een formaat die minder goede resultaten behaald op, in dit geval CTR, maar daarentegen uitermate bruikbaar is voor Interactie doeleinden met je doelgroep. Doordat de Superheaderop de volledige breedte van het scherm wordt getoond is deze zeer geschikt voor meerdere videos en CTA’s. Het is mogelijk om de Superheader via Impact te draaien.
We hebben ook twee nieuwe video formaten aan ons portfolio toegevoegd. Dit zijn de Mobile Portrait en de Content Widget. De Mobile Portrait draait (voor nu nog) op Mweb en is een edge-to-edge formaat. De resultaten hiervan zijn veelbelovend. Het formaat is pas een paar maanden live en heeft nu al een Interaction rate van 3,04%. Dit geldt ook voor de Content Widget die zelfs een nóg hogere Interaction Rate heeft (3,89%). In de Widget zijn er één of meerdere CTA’s wat hier waarschijnlijk voor zorgt.
De resultaten die uit het rapport zijn gekomen zijn erg positief en liggen relatief hoog t.o.v. de markt. We adviseren om eerst te kijken naar de KPI’s van desbetreffende campagne en aansluitend daarop de juiste formaten te selecteren doordat er veel verschil in resultaten tussen de metrics is. We zien veel bekende formaten terug komen, maar ook steeds meer nieuwe uitingen die uitgeprobeerd worden door de early adopters in de markt. We like!
Wil je meer weten over deze formaten en waar deze in te zetten zijn kijk dan voor inspiratie in onze Showcase of neem contact met ons op dan komen we graag langs om er samen doorheen te lopen. Mocht je in Amsterdam zijn kom dan zeker even een koffie scoren als je in de buurt bent van de Keizersgracht 256.