ABN-AMRO heeft met haar spaarverslimmers campagne een interactieve preroll ingezet en daarmee goede resultaten gehaald. Binnen de online campagne is gebruik gemaakt van een interactieve video. Deze is zowel bij de billboard als de interactieve preroll toegepast.
Bij de creatie van de video is een hele handgemaakte geldbaan (knikkerbaan) vervaardigd waarin een euro een route door het ABN-Amro logo aflegt. Het goede aan dit idee is dat de makers de controle en de route van de euro laten bepalen door de bezoekers.
Bezoekers moeten vragen beantwoorden om de euro zijn weg te laten vervolgen. De antwoorden zijn een schat aan informatie voor ABN mits goed gebruikt natuurlijk
Tip 1: bouw een doelgroep segment op van de bezoekers die de interactie aangaan met je advertentie
Met een VPAID campagne is het mogelijk om een audience op te bouwen op basis van klikgedrag bijvoorbeeld.
In totaal werden er 3 vragen gesteld die men enkel met ja of nee kon beantwoorden:
-Heeft u een hypotheek?
-Heeft u (klein)kinderen?
-Gaat u binnen 5 jaar met pensioen?
Via onze custom events was het al mogelijk om iedere actie vast te leggen. Iedere klik actie is ook netje terug te vinden binnen Weborama reporting. Daarnaast is het ook mogelijk om cookies te plaatsen vanuit de VPAID.
Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van onze Weborama Data Management Platform. Binnen onze Data Management Platform kun je eenvoudig audiences opbouwen van bijvoorbeeld iedereen die ja heeft geklikt op de hypotheekvraag. In een later stadium van de campagne kun je deze dan nog een retargeten met een passende boodschap. Segmenten opbouwen kan enkel via het VPAID protocol en niet via VAST
Tip 2: lok direct de interactie uit
Wanneer je een preroll inkoopt heb je gemiddeld 20 seconden de tijd om je boodschap te ventileren. Met een interactieve preroll kun je deze eenvoudig verlengen. Wanneer de bezoeker de interactie aangaat wordt de player gepauzeerd totdat de bezoeker zelf de advertentie sluit.
Bij de interactieve preroll van ABN-AMRO wordt de interactie pas uitgelokt bij de eerste vraag. Dit is na 18 seconden. Vervolgens blijft de uiting nog 7 seconden hangen (preroll duurt in dit geval 25 seconden) alvorens hij uit zichzelf sluit. Je geeft de bezoeker 7 seconden de tijd om een keuze te maken. Wat vrij kort is.
Mijn advies is om de interactie uit te lokken wanneer de euro in beeld komt (na 8 seconden) De bezoeker tikt als het ware met zijn vinger tegen de munt aan. Op dat moment wordt de player gepauzeerd en heeft de bezoeker alle tijd van de wereld om de vragen binnen de VPAID te beantwoorden. Ondanks bovenstaande was de interactie ratio met deze advertentie vrij hoog. Het had wellicht nog hoger gekund.
Tip 3: Creëer verschillende eind scenario’s
Deze interactieve preroll had zich perfect geleend voor verschillende aflopen. Vooraf kun je de mogelijke antwoorden uittekenen. Voor iedere uitkomst kan dan een passend advies gegeven worden. Nu was het eind advies dit
En mijn inziens verdient het einde beter 😉
Stel een bezoeker had de volgende antwoorden gegeven:
Heeft u een hypotheek? JA
Heeft u kinderen? Ja
Gaat u binnen 5 jaar met pensioen? JA
De eind boodschap had bijvoorbeeld het volgende kunnen zijn:
Nog even en u gaat met pensioen. U heeft dan meer tijd om van uw (klein) kinderen te genieten. Heeft u nog wat geld over dan kunt u deze voor een deel belastingvrij schenken aan uw kinderen. Een steuntje in de rug zouden ze vast waarderen. Bekijk alle tips hier
#spaarverslimmers
De interactieve preroll van ABN-AMRO is een perfect voorbeeld van hoe een interactieve preroll eruit moet zien. De interactie wordt uitgelokt . Door de juiste vragen te stellen vergaar je een hoop informatie over jouw bezoeker. Door audiences op te bouwen kun je deze groep in een later stadium wederom aan je merk / product binden. Door een aantal kleine aanpassingen te doen wordt deze interactieve preroll mijn inziens nog beter dan dat deze al is.
Als je benieuwd bent hoe deze video gemaakt is bekijk dan even onderstaand artikel op Adformatie.