Iedereen kent ze, de banners uit de IAB standaard: Leaderboard, Full-banner, Rectangle, Skyscraper, Halfpage en Mobiele varianten: Single banner, Double banner en (alweer) Halfpage. Soms ook nog in een large versie. Handig om snel en met groot bereik in te kunnen zetten, vrijwel iedere website biedt deze formaten aan. De inkoopprijzen zijn meestal redelijk, immers programmatic zijn dit ook standaard formaten en het vormt een goede ondersteuning of reminder van je High Impact formaten.
Het creatieproces van zo’n IAB set betekent echter wel dat je telkens weer van voren af aan kunt beginnen. Telkens een nieuwe banner vanaf niets maken. En eerlijk is eerlijk, zo’n standaard IAB set is over het algemeen niet het meest creatieve deel van de campagne. Het hoort er gewoon bij, maar de echt toffe dingen zitten vaak in de andere – de High Impact – uitingen.
Zou het nou niet geweldig zijn als dit standaard klusje voortaan eenvoudiger wordt? Als je met minder creatiewerk en dus met minder creatiekosten toch een standaardset kunt maken? Dan houden we meer tijd over om ons bezig te houden met échte innovaties en uitingen te bedenken die de gebruiker niet stoort en de adverteerder een groter ROI geeft.
De oplossing: Flexads!
Die mogelijkheid gaat er komen, sterker nog: Weborama heeft samen met het IAB hier al de eerste stappen in gezet. De samenwerking tussen het IAB en Weborama dateert al van ver terug en voor de technische ondersteuning van deze nieuwe formaten is weer onze ondersteuning gezocht. Het IAB stelt voor om voortaan niet meer te denken in vaste formaten als 728×90, 336×280 enz enz, maar te denken in verhoudingen als 3:1, 4:1 of 6:1. Het voordeel daarvan is dat je met 1 x een banner maken meteen 2 of 3 ‘formaten’ hebt, geschikt voor zowel desktop, tablet als ook smartphone vertoning. Een voorbeeld van de 4:1 zie je hier en een voorbeeld van de 8:1 vind je hier. Let op, wil je dit in een ander formaat zien open de URL dan op een ander apparaat. Alleen je browser resizen is niet voldoende.
Hoe dan? Vraag je je misschien af. Eigenlijk is het een combinatie van bekende cross-device uitingen en scalable content zoals skins. Waar je bij cross-device uitingen alle content 3 x moest maken voor de verschillende devices kan je met scalable content volstaan met 1 creatie. Dat is ook het idee met deze nieuwe FlexAds. FlexAds moet de nieuwe IAB set worden. Lees het bericht van het IAB hier.
Wat denk jij hiervan? Goed idee? Slecht plan? Tot en met 28 november kun je meepraten en je mening, ideeën en opmerkingen insturen naar het IAB. Leest ook wat het voorstel is voor de nieuwe standaard in de zin van Initial K-weight, Subload enz enz. We horen graag hieronder jouw op- en aanmerkingen.