Ook voor ons is December een maand om terug te kijken op het afgelopen jaar. 2015 zal de boeken in gaan als een jaar van versnelde veranderingen op het gebied van creatie, mobiele vernieuwingen, afname van desktop gebruik en de opkomst van adblockers. Wat zijn precies de gevolgen van deze veranderingen? 2015 was een echt transformatie jaar en aankomend jaar zullen er waarschijnlijk voor het eerst meer pageviews op devices plaatsvinden dan op mobiel. Zal in 2016 de transformatie compleet zijn?
HTML5 is de standaard, maar hoe zit dat volgend jaar?
Waar eind 2014 zo’n 25% van de Rich Media in HTML5 gemaakt werd is dat eind 2015 bijna 100%. Het blocken van autoplay flash door Chrome per 1 september, bracht alles wel in een stroomversnelling maar je kunt stellen dat de Nederlandse markt goed voorbereid was, in tegenstelling tot landen als Duitsland of Frankrijk waar Flash nog de boventoon voerde. Nederland is een echt gidsland op dit gebied en ook de manier waarop bureaus html5 bouwen. Het is immers een open standaard en er is ruimte voor gebruik van eigen of populaire opensource libraries om banners te animeren.
“Nederland is een echt gidsland op html5 gebied”
De afgelopen maanden zien wij steeds meer innovaties op het gebied van js, css, svg en html5 bannertools. Het pionierswerk is mooi om te zien maar levert ook redelijk wat problemen op die niet direct aan de voorkant te zien zijn. Hoe kenmerkend dit ook is voor innovatie, het blijven problemen die opgelost moet worden. In 2016 zal zich dit meer uitkristalliseren: welke combinaties van techniek zijn crossbrowser mogelijk? Wat is de handigste approach om een bepaald creatief concept uit te voeren? Welke techniek is het lichtst qua performance? Dat zijn vragen waar het komend jaar om gaat draaien.
Adobe animate
Waar begin 2015 Adobe Edge de populairste tool was om HTML5 te bouwen, is dat eind 2015 een scala aan tools gebaseerd op plain html5 icm allerlei libraries. Begin 2016 zal Adobe met Adobe Animate komen. Te verwachten valt dat het een ‘Flash meets Edge Animate’ interface wordt binnen de Adobe suite. De verwachtingen zijn hier positief en Adobe gaat ook een nieuwe videoplayer ontwikkelen die zij gaan aanbieden aan browsers. Op die manier komt video er op elke browser hetzelfde uit te zien. Je zou het kunnen zien als een Flashplugin opnieuw uitgevonden en dan ingebouwd in de browsers.
2016 zal html5 nog steeds de standaard zijn maar technologie zal meer gestroomlijnd worden. Weborama zal haar steentje hieraan bijdragen en iedereen op de hoogte houden.
2015 het jaar van mobiel: ja nu echt!
2015 zou nu echt het jaar van mobiel worden en in zekere zin is dat ook zo uitgekomen. Mobiel is volwassen geworden en een substantieel groter deel van budgetten wordt nu op mobiel ingezet. Qua innovatie is het nu voor uitgevers alleen wel tijd om stappen te zetten. Wil je mooie gebruiksvriendelijke Rich Media formaten gaan serveren dan moet je een een Rich Media SDK implementeren. Transparantie in uitingen, interactieve video, smooth expandable transities en dat allemaal bij 40% betere performance. SDK’s zullen in 2016 het verschil moeten gaan maken en zijn essentieel om vooruitgang te boeken.
“Desktop inventory neemt snel af: het is dus
essentieel om te innoveren in 2016”
In tijden waarin desktop inventory met 15% per jaar afneemt is het essentieel om op mobiel gebied te innoveren. Het commercialiseren van de grote hoeveelheid mobile inventory is een vraagstuk waar alle uitgevers mee worstelen. Reserved display van premium kwaliteit en whitelisted RTB verkoop zullen nog belangrijker worden om het succes van mobile display te waarborgen. Als je mobiel adverteert, doe het dan van A to Z goed. Dat gaat o.a. om inhoud, interactie, de gevolgen voor merkbeleving en conversie via mobiel vriendelijke sites of branded apps. In 2016 zal het gelukkig steeds meer gaan over de uitvoering in plaats van de vraag of er überhaupt mobiel geadverteerd gaat worden. Komend jaar verwachten wij ook veel van mobiele betalingen. Het afrekenen op mobiel is nu nog niet handig geregeld en dat komt conversies niet ten goede. Komend jaar verwachten wij veel verbeteringen op dit gebied.
Adblockers en de feiten: er moet wat veranderen
Adblockers haalden landelijke media en werden hot topic . Geschatte percentages lopen uiteen van 15 tot 30%. Hoeveel het precies is maakt niet uit maar dat het een signaal vanuit gebruikers is om iets aan de overload van advertenties te doen is duidelijk. Op zoek naar de oorzaak dus en de gebieden voor komend jaar om aan te werken zijn: minder adrequests op een pagina, secured en certified tracking pixels, gematigde retargeting en transparante data. Weborama onderzoekt hoe wij dit kunnen beïnvloeden en verbeteren. De reputatie van online advertising en indirect dus ook de content staan op het spel. Als kick-off is IAB Nederland gekomen met een voorzichtige richtlijn welke wij onderschrijven. Het is een begin van het conditioneren van het display landschap. Display is veel complexer geworden dan 5 jaar geleden en dat vraagt om een strakke uitvoering waar kwaliteit het uitgangspunt is.
2015 was een bewogen jaar waarin er veel veranderd is in de werkwijze van creatieve bureaus mediabuying en planning. Ook in 2016 zullen wij je op de hoogte houden van alle ontwikkelingen.
Team Weborama