Half page banners lenen zich uitstekend voor Rich Engagement campagnes. Het grote canvas van de half page banner zorgt dat je boodschap op een effectieve manier kan worden overgebracht en laat tegelijkertijd ruimte over voor mooie creatieve uitingen. Maar wat maakt een half page succesvol? Hieronder staan vijf tips voor het creëren van een succesvolle campagne in het mobile half page banner formaat
Tip 1: Zorg voor een goede mobile call to action
Optimaliseer je CTA door deze af te stemmen op mobile devices. Gebruik naast apparaat specifieke symbolen (zoals in deze campagne van Oxxio) woorden als tap en tik in plaats van click. Mocht je een fullscreen layer inzetten, maak dan duidelijk dat de je de app / pagina niet verlaat!
Tip 2: Maak gebruik van interactie mogelijkheden
Mobile devices lenen zich bij uitstek voor interactieve campagnes. Weborama’s “mobile swipe cube” is een populaire feature die gebruik maakt van de touch input van de smartphone. Daarbij scoort hij bovengemiddeld goed met een interactie ratio van 15%. Ook Philips daagde gebruikers uit om de interactie aan te gaan met hun Shaver 9000 banner, door middel van swipe konden gebruikers deze sumo’s worstelen in de ruimte. Onze eigen ervaring leert ons dat de interactie tijd en interactie ratio structureel omhoog gaan wanneer men gebruik maakt van de interactieve mogelijkheden van de smartphone.
Tip 3: Maak gebruik van mobile specifieke eigenschappen
Mobile devices beschikken over unieke advertentie mogelijkheden waar nog maar weinig van wordt geprofiteerd. Denk aan Click-to-Call, Geotargeting, swipen en de Gyroscoop. Deze laatste werd door Lays gebruikt om gebruikers een kijkje in hun keuken te laten nemen. De Godzilla campagne van Warner Bros scoorde een gemiddelde interactie tijd van boven de minuut door een combinatie van gyroscoop, geotargeting en HTML5 video.
Tip 4: Maak gebruik van targeting mogelijkheden en pas daar je campagne op aan
Content is niets zonder context, en met location-based advertising krijgen marketeers beide. Een advertentie wordt pas echt relevant, wanneer deze op de juiste plaats op het juiste moment aan de juiste persoon geuit wordt. Samsung gebruikte device targeting door iOS devices andere uitingen te sturen dan Android gebruikers. McDonald’s maakt gebruik van slimme time targeting door ’s ochtends gebruikers te targeten met hun ontbijtmenu, inclusief een click-to-map met de kortste route naar een filiaal. Ten slotte heeft subway met een combinatie van geotargeting en timetargeting tussen 9 en 18 uur devices getarget binnen een straal van 1 km rondom elke Subway franchise getarget binnen een straal van 1 km rondom elke Subway franchise. Simpel maar doeltreffend!
Tip 5: Maak gebruik van click to fullscreen
Een veel gehoord argument om mobile advertising niet in te zetten, is het ontbreken van een mobile landingspagina. Maak het de gebruiker makkelijk en plaats alle informatie die je wilt overbrengen in een fullscreen layer en het probleem is opgelost. Bovendien is de drempel om een fullscreen layer te openen lager dan de sprong die gebruikers moeten maken vanuit een app naar een landingspagina.