Bleiben Sie auf dem Laufenden über die neuesten Entwicklungen und Fälle?

Abonnieren Sie unseren Newsletter und verpassen Sie nichts!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Pflichtfeld *

* Mit dem Abonnement unseres Newsletters erklären Sie sich damit einverstanden, von Weborama Niederlande per E-Mail Marketing-Mitteilungen zu erhalten. Sie können sich natürlich jederzeit über den Abmeldelink am Ende jedes Newsletters oder durch Kontaktaufnahme mit uns abmelden.

Subscribe!

Premium homepage takeovers werken nog steeds!

Posted on January 16, 2015

De afgelopen jaren hebben we veel budget verschuivingen gezien in de online bestedingen. Een steeds groter deel van online budgetten gaan naar Programmatic trading. Door deze verschuivingen verliezen direct ingekochte homepage takeovers aan populariteit. Performance based adverteren werkt heel goed en er worden dan ook steeds vaker high impact formaten, zoals Homepage takeovers, performance based ingezet. Veel adverteerders vragen zich af of de performance van fixed homepage takeovers nog wel op weegt tegen het targetten van een doelgroep.

De NUON hompage takeover op Telegraaf.nl heeft bewezen dat fixed Takeovers nog steeds erg succesvol zijn.

Homepage takeovers

Een homepage takeover is een online reclame uiting die alle beschikbare posities op de site inneemt in combinatie met de wallpapers. Een bezoeker zal dus 100% zeker de uiting zien bij elk bezoek. In het algemeen wordt aangenomen dat Takeovers worden ingezet voor branding doelstellingen zoals bereik en herkenbaarheid, maar dat een takeover ook erg effectief is om performance doelstellingen te behalen wordt vaak vergeten. De homepage takeover van NUON was juist hierin heel effectief. Met behulp van Weborama Reporting hebben we goed inzichtelijk gemaakt op welke locaties er is geklikt binnen de verschillende elementen van de takeover.

Klik heatmap

Een klik heatmap kan je voor verschillende doeleinden gebruiken. Vaak wordt hij gebruikt om fouten te ontdekken die met het blote oog niet zo snel te zien zijn, zoals transparante Flash over website content en verkeerd gepositioneerde elementen. Het meest interessante aan een heatmap is dat je kan zien of kliks ook daadwerkelijk als klik bedoeld zijn. Veel website bezoekers gebruiken de wallpaper of “gutter” om een browerscherm te focussen zodat er gescrolled kan worden. In dat geval is de klik heatmap een zeer gespreid raster van kliks en zal de bouncerate hoog zijn omdat het niet gerichte kliks zijn. Als er duidelijke hot areas te zien zijn op de heatmap, betekent dat er op die plek iets zit dat de moeite is om op te klikken zoals een “call to action”, tekst, logo of productafbeelding.
In het geval van de NUON takeover is er op de heatmap duidelijk te zien dat een groot deel van de kliks op een “call to action” is gevallen. Dit zegt veel over de intentie van de persoon die klikt. Met grote zekerheid kan je dan concluderen dat een klik gericht is geweest en dat de bezoeker (bewust of impulsief) meer wil weten over de adverteerder.
Conclusie: Premium Takeovers zijn nog steeds een onmisbaar onderdeel van een online mediaplan om branding- en performance doelstellingen te halen, naast alle andere manieren van online adverteren.

Rob van den Berg, Nuon: De homepage takeover voor Nuon Blijven Loont heeft ook qua performance doelstelling boven verwachting gepresteerd.

Klik hier om de heatmap en hier om de originele campagne te bekijken.