Het aller belangrijkste aspect van een goede VPAID creatie is de keuze van de video.
Neem je een video die een afgeleide is van de TVC of schiet je er een speciaal voor online kanalen?
Vorig jaar omstreeks deze tijd schreef ik een artikel met de 10 beste tips voor het creëren van een goede interactieve preroll. Destijds was 90 procent een doorvertaling van een bestaande TVC.
Nu een jaar later wordt er steeds beter nagedacht over video adverteren. Adverteren op TV is niet hetzelfde als online. Planners van de beide afdelingen hebben dit gezien en nu zie je dat hier beter mee omgegaan wordt.
De Nationale postcode loterij deed het vorig jaar al goed en nam het heft in eigen handen door de ambassadeurs speciale video boodschappen in te laten spreken.
Vandaag de dag zie ik ook Flora van Mora die rol aannemen.
Nodig bezoeker uit om de interactie aan te gaan
Bij deze interactieve preroll zie je Flora gericht naar het scherm pratend naar de online bezoeker. Links daarvan zie je vier opties met 4 verschillende keuzes. Met de tekst erboven “Waar kies jij voor?”
Op deze manier wordt bezoeker gelijk bij de hoorns gevat . Een simpele, maar zeer effectieve manier is de acteur in de camera te laten kijken en dan vervolgens naar de keuzes. In het voorbeeld van Maggi zie je dit goed terug
Door de keuze ook nog eens te benadrukken met pijlen verhoog je de interactie ratio nog meer.
Acteur neemt de bezoeker bij de hand en vertelt wat hij of zij moet doen
Bij Toon gaan ze nog wat verder.
RTL is het creatieve brein achter dit Toon concept. Het is vrij eenvoudig om de presentator naast de reguliere shots ook nog even een extra shot te laten doen voor een interactieve preroll.
Op deze manier hoeft de productie van een VPAID creatie niet veel extra’s te kosten en kun je TV en online goed met elkaar combineren. Zo zie je in onderstaande video de presentator aanmoedigt om meer filmpjes te bekijken.
4 Prerolls in 1
Het grote voordeel van een interactive preroll is de oneindige interactie tijd die je aan kunt gaan met je bezoeker.
Met andere woorden de communicatie boodschap hoef je niet vol te proppen in 20 seconden. Het enige waar je voor moet zorgen is dat de bezoeker uitgedaagd wordt om te gaan klikken.
Bij het voorbeeld van Mora hierboven heb je de keuze uit vier verschillende video’s. Allen met een verschillend product van Mora.
HBO heeft een heel scala aan producten oftewel series. Met de meest populaire series proberen ze de klant te verleiden om een abonnement te nemen.
Wat zij heel slim heeft gedaan is de bezoeker zelf een keuze te laten maken welke series zij wil bekijken. Met de zogenaamde Vpaid Ad Selector template is dit mogelijk.
Als de bezoeker zelf geen keuze maakt gaat de preroll na 5 seconden automatisch over naar een 15 seconden promotie video.
Je kunt eventueel nog gaan A/B testen door verschillende VPAID creatie ‘s te maken . Nu is de keuze gevallen op Game of Thrones. Deze start als eerste, maar wellicht werkt het beter om met Outlander te beginnen. Dit kun je eenvoudig testen. Op deze manier heb je 4 video’s in een preroll.
Gebruik humor in je VPAID creatie
Humor werkt! Altijd al gedaan. Kijk naar de meeste facebook filmpjes die gedeeld worden. Allen zitten vol met humor.
Heineken doet dit goed. Voornamelijk met de Amstel reclames. Dit soort reclames blijven langer hangen. Ze hebben de zogenaamde plakfactor.
En dit zijn de TV reclames waar nog steeds grof geld voor betaald wordt.
Zit er ook een risico aan vast?
Jazeker! Als de humor niet aanslaat of niet overkomt als humor kan dat schade aan je merk toebrengen. Online heb je de mogelijkheid om eerst op kleine schaal te gaan testen of de advertentie aanslaat of niet.
Ideaal toch?
Je kunt gaan tweaken met verschillende verhaal lijnen. Bijvoorbeeld met de Vpaid Ad Selector. Op deze manier kun je heel goed testen of het filmpje aanslaat en wat het doet met het publiek. Vervolgens gebruik je de beste voor verdere campagne voering.
Uit ervaring weet ik dat vpaid uitingen met humor erin verwerkt een zeer hoge interactie ratio hebben. Om er nog maar eens 1 te noemen….
De engagement ratio met deze VPAID uiting was enorm hoog. Dit zegt nog al wat over het humor element.
Overall gezien gaat de kwaliteit van de VPAID creatie omhoog!
Er worden meer en betere creaties gemaakt. Vpaid is nu geen ondergeschoven kindje meer. Een VPAID creatie wordt nu meer als lostaand middel gezien om in te zetten.
Hetgeen een goede ontwikkeling is. Door bovenstaande elementen goed toe te passen verhoog je de engagement met je klant en haal je het maximale uit je VPAID creatie.