Bleiben Sie auf dem Laufenden über die neuesten Entwicklungen und Fälle?

Abonnieren Sie unseren Newsletter und verpassen Sie nichts!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Pflichtfeld *

* Mit dem Abonnement unseres Newsletters erklären Sie sich damit einverstanden, von Weborama Niederlande per E-Mail Marketing-Mitteilungen zu erhalten. Sie können sich natürlich jederzeit über den Abmeldelink am Ende jedes Newsletters oder durch Kontaktaufnahme mit uns abmelden.

Subscribe!

10 tips voor het creëren van een goede VPAID

Posted on February 23, 2015

Het grote voordeel van een interactive preroll ten op zichten van een normale lineaire preroll is dat je interactie met je bezoeker kunt hebben en daardoor langer engagement met je merk of product kunt creëren.

Lukt het jou om de bezoeker te motiveren om de interactie aan te gaan dan kun je veel meer informatie communiceren dan enkel met een 20 seconde durende preroll.
Hieronder vind je 10 tips voor het creëren van een goede interactive preroll die de interactie verhogen.

  1. Gebruik een opvallende en specifieke call to action (CTA).
  2. Gebruik een Loader / afteller in de CTA
  3. Vermeld: U verlaat de website niet
  4. CTA niet te laat in beeld laten komen
  5. Laat de CTA asynchroon de video invliegen
  6. Werk met pijlen
  7. Haal de belangrijke boodschap naar voren
  8. Vertel je bezoeker waar hij zich in het proces bevindt en wat hij kan verwachten
  9. Ondertitel je interactive preroll wanneer mogelijk
  10. Schiet aparte content voor de interactive preroll en voor online in zijn algemeen

1) Gebruik een opvallende en specifieke call to action (CTA)

Bezoekers willen graag aan de hand meegenomen worden. Eigenlijk moet je ze precies vertellen wat ze moeten doen en wat ze kunnen verwachten.

Binnen een paar seconden moet het de bezoeker zo makkelijk mogelijk worden gemaakt om zich binden. Tekst en beeldgebruik is hierbij belangrijk.

Bij de interactive preroll van Pandora en KLM zie je een duidelijke visueel inhoudelijke call to action in combinatie met begeleidende tekst “Ontdek de speciale aanbieding”

Interactive preroll Pandora

Bij onderstaande KLM uiting gebruikt men navigatiepijlen i.c.m. “Ontdek de werelddeals”. Een woord als “Ontdek” maakt vaak nieuwsgieriger dan een algemeen “Bekijk”.

Interactive preroll KLM wereleddeal weken

Bij de uiting van Kwekkeboom wordt de inhoud van het te verwachten extraatje nog specifieker benoemd en staat er precies wat de bezoeker moet doen om dit te verkrijgen : “Probeer gratis klik hier”.

Interactive preroll Kwekkeboom

Tele 2 speelt in op de verwachting van wat er gebeurt als men klikt, met een specifieke directe CTA : “Klap open” en dat is zonder verrassingen inderdaad.

Interactive preroll Tele2

2) Gebruik een loader / afteller in de call to action

Bezoekers haken af als ze te lang moet wachten. Of het nu om een pagina gaat die te traag laadt of een video die niet snel genoeg geladen wordt: men haakt af.

Nu is het zo dat wanneer je met je muis over de call to action heengaat deze niet direct opent. Dit wordt zo gedaan om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen maar vooral om alleen echte “intended” interacties te genereren.

Als de gebruiker de muis op de call to action plaatst opent de layer pas na ca.1 seconde. Om die cruciale seconde te overbruggen en een juiste verwachting te scheppen bij de gebruiker doe je er goed aan om een loaderbalk te plaatsen die precies aangeeft hoelang het nog duurt alvorens de layer opent.

Op deze manier ziet je bezoeker wat er gebeurt en hoe lang hij moet wachten. Een aftelmechanisme werkt hetzelfde. Je hebt maar kort de tijd om gebruikers te overtuigen en hun aandacht te krijgen. Op deze manier krijg je de juiste aandacht door verwachtingen aan te geven.

Interactive preroll Arke

3) Vermeld: u verlaat niet de website

Bezoekers willen graag op de pagina blijven waarop ze zijn want ze komen immers voor de content en willen te allen tijde zelf beslissen of ze naar de landingspagina van de adverteerder gaan of niet.

Het grote voordeel van een interactive preroll is dat je alle belangrijke communicatie van de campagne in de uiting zelf kwijt kunt zonder de pagina te verlaten. Na interactie valt alles te vertellen en aan te bieden, daarin staat men vrij. Er is geen grens aan de hoeveelheid content na interactie.

Je kunt eenvoudig de drempel tot interactie verlagen door de tekst “u verlaat niet de website” in de call to action te plaatsen. Dit draagt bij aan een hogere interactieratio

Interactive preroll Braun

Interactive preroll Geberit

4) CTA niet aan het einde zetten

Onze VPAID Expand Ad template is standaard voorzien van de call to action met loader balk De call to action is vrij snel in beeld als de VPAID uiting geladen wordt.

Je kunt helemaal zelf bepalen wanneer je de bezoeker de mogelijkheid wilt bieden om interactie aan te gaan. De meeste VPAID uitingen duren echter maar 20 seconden en ons advies is om in dat geval de call to action niet pas na 15 seconden in beeld te laten komen. De gebruiker is dan al in gedachten bij de content die 5 seconden later volgt, en je geeft de bezoeker te weinig tijd om een beslissing te nemen.

Met de VPAID freestyle template heb je zelfs carte blanche om de gehele uiting naar eigen wens in te vullen.

5) Laat de CTA asynchroon met de video invliegen

Met de interactive preroll wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers de interactie aangaan. De focus op de call to action moet je opvallend aanjagen.

Wanneer je de call to action een paar tellen nadat de preroll gestart is, laat verschijnen, zul je zien dat deze beter de aandacht trekt omdat deze ook niet bij de video lijkt te horen. De CTA dient zo beter zijn doel om aandacht te vragen voor de extra content er achter.

6) Werk met pijlen

Wat doen de meeste mensen als ze pijlen zien? Juist: volgen! Pijlen geven visueel sturing en richting en wij zijn gewend om pijlen te volgen in allerlei situaties, ook online. Werk dus ook met pijlen in je uiting. Op een simpele manier verhoog je de interactieratio en geeft het de CTA ook speelsheid mee terwijl je tegelijkertijd bezoekers ‘leert’ hoe interactive prerolls meer kunnen bieden.

Interactive preroll Glass Kur

7) Haal de belangrijkste boodschap naar voren

Iemands aandacht moet je in de eerste paar seconden grijpen anders klikt men weg of haakt af. Regelmatig bekijk ik videofilmpjes op diverse videosites en bij prerolls komt na 4 seconden de “sla advertentie over” knop in beeld. Reclamefilmpjes die een hele lange introductie hebben voordat er iets van een boodschap wordt verteld en dan ook nog de mogelijkheid bieden om de rest over te slaan laten hier kansen liggen voor de adverteerder.

Weet jij met je interactive preroll direct de inhoud te bieden dan is de kans groter dat de gebruiker het aandacht geeft. Veelal worden TV commercials ook gebruikt voor online communicatie. Creatiebureaus die hiermee moeten werken, kunnen met de juiste call to action, de boodschap die verderop in de commercial pas ter sprake komt, naar voren halen. In deze Neckermann campagne staat in de call to action direct de belangrijkste boodschap.

Interactive preroll Neckermann

8) Vertel je bezoeker waar hij zich in het proves bevindt en wat hij kan verwachten

Zoals ik al eerder noemde is de interactive preroll enorm geschikt om je preroll te upgraden en meer informatie te communiceren dan in een gewone lineaire preroll.

Als de bezoeker namelijk interactie aangaat wordt de player gepauzeerd. Vanaf dat moment heb je alle tijd en mogelijkheid om je boodschap te ondersteunen en je bezoeker een pad te laten volgen.

Wanneer je bijvoorbeeld een vragenlijst in je boodschap verwerkt zet dan ‘ vraag 1 van 4’ neer. Dit zorgt ervoor dat men minder snel afhaakt. Zeker als er een incentive is om die stappen af te maken is de bereidheid tot doorgaan groter.

9) Ondertitel je preroll wanneer mogelijk

Wanneer kijken de meeste mensen (vaak) filmpjes? Juist.. Op hun werk. Standaard staat dan het geluid uit.

Om toch je boodschap over te brengen doe je er goed aan om je preroll te ondertitelen. Dit geldt eigenlijk voor alle video advertenties. Standaard moet namelijk het geluid op mute staan.

Nu is het niet altijd mogelijk, zeker niet als je een TV commercial 1 op 1 overneemt naar online. Maak je echter een specifieke interactive preroll voor online adverteren alleen, pas deze tip dan toe omdat je juist ook iets over de video heen kunt leggen

10) Schiet een aparte interactive preroll voor online

Save the best for last zeg ik altijd. Dit is de allerbeste tip die ik je hier kan geven: Schiet een specifieke preroll voor online. Wil je echt de interactie verhogen, zorg er dan voor dat de content daar ook speciaal voor gemaakt is. Je kunt de acteurs bijvoorbeeld precies laten zeggen wat jij als bezoeker moet doen.

Kijk naar deze uiting van de Nationale Postodeloterij. Op het eindframe wijst Winston naar de call to action button en zegt er zelfs nog bij: “Nieuwsgierig? Klik dan hier.”

Interactive preroll Postcodeloterij
Andere zeer goede interactive prerolls zijn de onderstaande ING en Hi campagnes. Bekijk deze voorbeelden eens en oordeel zelf. Voor mij is het moeilijk genoeg om géén interactie aan te gaan

Interactive preroll KPN

Interactive preroll ING

Wanneer je de volgende keer een interactive preroll inzet of moet bouwen neem deze 10 punten dan mee. Pas ze toe en en laat je creatieve ideeen hierop aansluiten. Het zal zich uitbetalen in mooie interactie- en durationtratio’s. Wil je meer advies? neem contact met ons op want wij helpen je graag.

Voor inspiratie en voorbeelden van interactive prerolls klik hier