We krijgen vaak de vraag welk formaat het beste scoort. Hieronder een drietal Rich Media formaten. Deze data is gemeten in Q1 2014. bron: Weborama reporting EU
De takeover
De Takeover is een formaat dat eigenlijk nergens het zelfde is. De vaste banner posities zijn altijd verschillend en door de verschillende website breedtes is de wallpaper niet altijd goed zichtbaar. Al die verschillende posities die tegelijk worden getoond hebben toch een goede invloed op de zichtbaarheid van het geheel. Als de top header boven de fold verdwijnt, is er altijd wel een tweede banner in beeld. Het meten van visibilty wordt een stuk lastiger daardoor. Om een goed beeld te krijgen zouden alle elementen in de Takeover eigenlijk apart gemeten moeten worden.
Takeover benchmark:
Click rate 0,57%
Visibility > 1 seconden 61%
Visibility > 5 seconden 47%
IAB Billboard
Op dit moment is de IAB Billboard het populairste Rich Media formaat in Nederland maar hoe scoort hij eigenlijk? Er zijn op het moment veel discussies over de visibilty van verschillende formaten. De discussie over de Billboard is door zijn populariteit uiteraard het meest actueel.
Doordat de IAB Billboard bijna altijd boven aan de pagina staat gebeurt het steeds vaker dat de gebruiker de Billboard wegscrolled binnen 5 seconden. Het verlagen van de billboard positie kan de visibilty ten goede komen bijvoorbeeld onder de navigatiebalk.
IAB Billboard benchmark:
Click rate 0,48%
Visibility > 1 seconden 64%
Visibility > 5 seconden 39%
Floorad
En dan de Floorad. Dit Rich Media formaat is nog steeds één van de meest verkochte en geliefde Rich Media formaten in Nederland. Toch is de IAB Billboard een stuk populairder op dit moment, ondanks dat de floorad een groot visibilty voordeel heeft. Buiten dat is het verschil in tarief bij de uitgevers niet heel groot. De benchmark laat wel een groot verschil zien als je het vergelijkt met de IAB Billboard en de Takeover.
Floorad benchmark:
Click rate 0,79%
Visibility > 1 seconden 72%
Visibility > 5 seconden 57%