Nu het internet steeds belangrijker wordt, krijgt de televisie een steeds kleinere rol. Ook op het gebied van adverteren. Er is sprake van een verschuiving van adverteren op televisie naar adverteren via andere digitale kanalen. Naast televisie is ook gedrukte media veel terrein aan het verliezen binnen het reclamebudget. Volgens Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC, is lineair tv kijken snel aan het afnemen. “Ook kijkt iedereen op zijn eigen apparaat naar gepersonaliseerde content. Andere media, zoals YouTube, ontwikkelen zich in rap tempo als massamedium. Daarbij volgen adverteerders waar de consument kijkt, daar draait het om.”
Verklaring voor verschuiving
De grootste verklaring voor deze verschuivingen in het medialandschap is de toename van het aantal beschikbare communicatiekanalen. Consumenten hebben de afgelopen jaren veel nieuwe mogelijkheden gekregen om content en nieuws tot zich te nemen. Het traditionele medium televisie moet het hier opnemen tegen de flexibiliteit en de talloze mogelijkheden van internet. Publieke en commerciële omroepen proberen wel in te spelen op trends, zoals video on demand services, die aan populariteit winnen.
Internet
De grote winnaar van de verschuiving van reclamebudgetten is internet. Er wordt voorspeld dat in 2018 bijna 40 procent van het totale reclamebudget in Nederland wordt uitgegeven aan internet. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2009, toen er 20,5% van het totale budget naar internet ging. Volgens van Eeden is dit een logische ontwikkeling, gezien 85 % van de Nederlandse bevolking in 2018 toegang tot mobiel internet heeft.
Bron: CUSTOMER TALK