Weborama heeft vandaag het Mobile Rich Media overzicht voor 2013 gepresenteerd. Wat viel op?
Om te beginnen een open deur als het gaat om Mobile advertising: de enorme groei blijft positief opvallen. Dit geldt voor zowel het aantal als de omvang van campagnes.
Adverteerders gaan mobile
De steeds luider wordende roep van grote adverteerders als KPN, Samsung en ABN Amro om op alle devices zichtbaar te zijn, heeft in grote mate bijgedragen aan de groei. De proactieve houding van Nederlandse uitgevers is in 2013 ook essentieel geweest: door het grootste gedeelte van populaire Nederlandse smartphone Apps te voorzien van advertentie standaarden, is het voor mediabureaus en adverteerders laagdrempeliger geworden om Mobile advertising in te zetten. Wel valt op dat markt breed iOS apps meer aandacht krijgen dan Android apps.
Mobile kennis groeit
De mobile kennis bij reclame bureaus begint groter te worden waardoor campagnes inhoudelijk een stuk fraaier zijn geworden. Langzaam maar zeker worden jpg’s en gif’jes ingewisseld voor HTML5 animaties. Het niveau van de campagnes is hierdoor een stuk volwassener geworden, al is het desktopniveau nog niet in zicht. Mobile specific features als swipen, click to sms/call/agenda/app worden nog steeds maar weinig gebruikt. ‘Mobile only’ campagnes zijn er vrijwel niet.
Overige interessante inzichten op basis van de cijfers van 2013:
- 51% van alle adverteerders die gebruik maakten van Mobile Rich Media, deed dit in 2013 voor het eerst
- Campagnes scoren bijna 2x beter op iOS devices dan op Android devices
- Een sterke verbetering in performance Tablet advertising versus een afvlakking in performance op Smartphones
- Dankzij de mogelijkheid voor een bredere inzet op desktop, komt Tablet advertising meer in balans met Smartphone advertising
- Ruim 10% van de adverteerders heeft zonder de tussenkomst van een mediabureau mobiele campagnes ingezet
- Gebruik van video in Rich Media campagnes neemt fors toe (+153%)
- Mobile Rich Media wordt steeds vaker via Automated trading kanalen ingezet (4%)
Verhouding smartphone / tablet Rich Media campagnes
Smartphone: 59%
Tablet: 41%
Actiefste verticals
- Telecommunications
- Automotive
- Entertainment
- Retail / Food & Beverages
- Banking
Best scorende verticals
- Telecommunications
- Gambling
- Retail
- Consumer electronics
- Media
Populairste mobile Rich Media formaten
- Halfpage (Smartphone)
- Billboard (Tablet)
- Interstitial (Smartphone & Tablet)
- Banner to fullscreen expandables (Smartphone & Tablet)
- Floorad (Smartphone & Tablet)
Top 10 actiefste mobile Rich Media adverteerders (willekeurige volgorde)
- ABN Amro
- Albert Heijn
- Bijenkorf
- BMW
- KPN
- McDonalds
- Samsung
- Stage entertainment
- Vodafone
- Warner
Bovenstaande inzichten zijn verkregen op basis van alle Mobile Rich Media campagnes die met behulp van Weborama technologie in 2013 in Nederland hebben gedraaid.