Hoe lang moet een online advertentie daadwerkelijk zichtbaar zijn geweest om te tellen als view? Served ads, viewed ads, waste… De zichtbaarheid van banners zorgt al jaren voor felle discussies over de kosten en de betrouwbaarheid van displaycampagnes. In september heeft IAB Nederland daarom besloten om de internationale standaard voorviewability over te nemen. Transparantie en vergelijkbaarheid komen de markt alleen maar ten goede. In dit artikel lees je over de achtergrond van dit besluit en de reactie van Nederlandse exploitanten en adverteerders.
IAB Nederland neemt internatioanale standaard over
Op 17 september kwam IAB Nederland met het nieuws dat ze de internationale standaard voor viewability overnemen. Dit in navolging van de US en de UK: in maart 2014 is de standaard in de US definitief geworden na een anderhalf jaar durende discussie tussen honderden stakeholders. De internationale standaard in het kort:
- Voor standaard displayformaten geldt dat de online advertentie als viewable wordt beschouwd als 50 procent van de pixels minimaal 1 seconde (aaneengesloten) in beeld is geweest.
- Voor formaten met een oppervlakte van 242.500 pixels of meer (rising star/large canvas) geldt een minimum van 30 procent. Dit geldt dus ook voor de billboard van 970 x 250. Deze standaard geldt alleen voor desktop.
Lees het gehele artikel hier.
Bron: Marketingfacts