Bleiben Sie auf dem Laufenden über die neuesten Entwicklungen und Fälle?

Abonnieren Sie unseren Newsletter und verpassen Sie nichts!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Pflichtfeld *

* Mit dem Abonnement unseres Newsletters erklären Sie sich damit einverstanden, von Weborama Niederlande per E-Mail Marketing-Mitteilungen zu erhalten. Sie können sich natürlich jederzeit über den Abmeldelink am Ende jedes Newsletters oder durch Kontaktaufnahme mit uns abmelden.

Subscribe!

Een kwart van de flash advertenties is niet zichtbaar op mobile

Posted on July 15, 2013

Mobile Advertising is steeds vaker een vast onderdeel van het mediaplan. Uit onderzoek van Adrime Weborama en Blue Mango Interactive komt echter naar voren dat veel Rich Media campagnes cross device minder rendement opleveren wegens het gebruik van Flash. Grote campagnes van de top tien Nederlandse uitgevers werden gedurende drie weken gemeten en geanalyseerd. Hieruit bleek dat bij een aantal exploitanten 24% van de Flash uitingen niet werd getoond.

Adrime Weborama en Blue Mango Interactive concluderen dat er kansen liggen voor adverteerders en creatieve bureaus als zij meer met HTML5 ontwikkelen.

Volgens Smartinsight.com is wereldwijd het internetgebruik via een mobiel appraat in één jaar gestegen van 11% naar 21%. Reguliere websites worden nog vaak met mobiele apparaten bezocht. Dit verkeer is vooral afkomstig van tablets. “Daar gaat het mis. Rich media uitingen dienen altijd te functioneren, alleen wordt er maar zelden rekening gehouden met vertoningen via een mobiel apparaat. Samen met Blue Mango Interactive hebben we de ambitie om mediaruimte optimaal te benutten, daarom hebben we dit onderzoek uitgevoerd. Onze vermoedens bleken juist: er wordt veel niet vertoond. Bij het bouwen van de uitingen kan er nu rekening mee worden gehouden, waardoor je deze 24% niet langer misloopt”, aldus Bastiaan van der Geer van Adrime Weborama.

Creatie van invloed op rendement

Creatieve bureaus geven nog vaak de voorkeur aan Flash, omdat het programma bekend is en spectaculaire effecten relatief eenvoudig te produceren zijn. De verwachting is dat Flash niet snel van het podium zal verdwijnen, maar de inzet van deze software wordt wel steeds minder. De ontwikkeling van Flash stagneert en wordt niet meer ondersteund op mobiele apparaten. HTML5 is nu al op veel terreinen de betere kandidaat, waaronder voor standaard display advertenties en Rich Media. De huidige minpunten die HTML5 heeft zoals ‘te zwaar’ en ‘niet spectaculair genoeg’ zullen in de nabije toekomst verdwijnen. Dit komt door de snelle ontwikkeling die Abobe Edge doormaakt, waar HTML5 advertenties in gebouwd worden. “Alle standaard Rich Media formaten zijn al beschikbaar in HTML5 bij Adrime Weborama. Op dit moment worden er nog niet zoveel campagnes in HTML5 gemaakt, maar de verwachting is dat het wel de standaard wordt voor Rich Media”, vervolgt Van der Geer.

“Bij Blue Mango Interactive omarmen we deze nieuwe technieken graag voor onze adverteerders vanwege het rendement. Op het moment is Adobe Edge de beste kandidaat voor Rich Media. Wij maken er dan ook steeds vaker gebruik van”, aldus Bart Manders, Senior Online Strategist bij Blue Mango Interactive.

Grote campagnes onder de loep

Marketeers worden steeds voorzichtiger met het uitgeven van hun budget. De resultaten en daarmee de bewijsvoering zijn belangrijker dan ooit. Met dit onderzoek hebben Adrime Weborama en Blue Mango Interactive een duidelijk beeld gekregen van de prestaties van Nederlandse online campagnes van de top tien grote uitgevers in Nederland. De resultaten van de uitgevers verschillen behoorlijk. Nul tot 24 procent van de Flash advertenties worden niet vertoond. “Nog niet iedereen heeft zijn zaken op orde. Uitgevers moeten goed kijken of de kanalen wel geschikt zijn. Ook cross device voor mobiele apparaten. Als ze campagnes creatives blijven uitserveren die ongeschikt zijn, dan is het resultaat veel waste en een lagere performance op hun netwerken. Creatieve bureaus zullen op hun beurt moderne technieken gaan omarmen om maximaal te kunnen presenteren voor hun adverteerders”, aldus Manders.