Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Wat is het verschil tussen een APTO, HPTO en Radical?

Posted on June 29, 2020

Deze week willen we in een korte serie artikelen dieper ingaan op alles wat te maken heeft met takeover formaten. De takeover is er in vele vormen, kent verschillende bekende uitdagingen, en binnen de formaten zijn er veel features mogelijk die we graag in deze serie willen uitlichten. Vandaag gaan we in op de vraag: Wat is het verschil tussen een APTO, HPTO en Radical?

Aanvulling: Sinds 1 april 2021 is de Radical geen onderdeel meer van het assortiment van DPG (NU.nl) en is er een vereenvoudiging doorgevoerd waardoor de CrossDevice HPTO's breder inzetbaar zijn over het DPG Media netwerk dan alleen NU.nl. Voor vragen, neem gerust contact op met: sales@weborama.nl

We merken vaak dat er onduidelijkheid is over wat nou het verschil is tussen een APTO, HPTO en Radical omdat ze best veel op elkaar lijken. Wees gerust, na het lezen van dit artikel weet je precies wat het verschil is 😊.

APTO

De APTO (Automatic Page Take Over) is het takeover formaat dat programmatic ingekocht kan worden op de 1800x1000 positie. Het bestaat uit twee skin elementen (links en rechts), welke ook wel wallpaper worden genoemd, en header formaat in de vorm van full-width header, billboard of leaderboard. Wij adviseren altijd gebruik te maken van de full-width header omdat hij mooi aansluit op de skins, maar een combinatie met een billboard is ook zeer gebruikelijk. Het grote voordeel van een APTO creatie is dat deze op alle websites kan draaien. Het creatief bureau produceert dus maar één uiting die overal werkt en qua inkoop is het dus erg schaalbaar. De Rich Media technologie zorgt ervoor dat de uiting zich automatisch goed positioneert en uitlijnt op elke website. Een nadeel van een APTO is dat je niet alle beschikbare advertentie posities op een webpagina kunt combineren. Je zult altijd samen met andere adverteerders in beeld zijn.

Bekijk dit voorbeeld op desktop


HPTO

De HPTO (Homepage Take Over) is het formaat dat uniek voor één website (en/of achterliggende sites) direct wordt ingekocht en ontworpen met site-specifieke templates. In het creatieve proces moet hier rekening mee worden gehouden omdat de content precies op de homepage van de website moet passen. Bij een HPTO koop je alle beschikbare advertentie posities van een bepaalde homepage gecombineerd in, waardoor het een echte homepage takeover wordt. De HPTO bestaat daarom ook uit een header in combinatie met twee skin elementen, maar wordt ook gecombineerd met de beschikbare rectangles, skyscrapers en leaderboards op de pagina. De HPTO wordt vaak verward met de APTO, ook omdat beide erg opvallend zijn en een groot deel van de website in beslag nemen. Het voordeel van de HPTO is dat je geen andere adverteerders ziet en dat je ook de content specifiek kunt aanpassen voor de website waarop hij getoond wordt. Het nadeel is dat deze niet standaard programmatic ingekocht kan worden en dus ook maar werkt op één website. Bekende voorbeelden zijn HPTO formaten op grote titels zoals telegraaf.nl, ad.nl, marktplaats.nl en buienradar.nl maar ook specifiekere titels zoals fd.nl, nrc.nl, pathe.nl en startpagina.nl hebben eigen homepage takeover formaten. Op mobiel worden deze homepage takeovers een MTO (mobile takeover) genoemd en ook deze hebben specifieke templates per site.

Bekijk dit voorbeeld op desktop

Radical

De Radical is een HPTO specifiek voor NU.nl. Uitgevers houden ervan om hun speciale homepage takeovers een eigen naam te geven om zich te kunnen onderscheiden. Ook hier kan het creatief bureau niet kiezen welke combinaties wel of niet gebruikt moeten worden, je bent namelijk “verplicht” om alle advertentie posities van de website te gebruiken. Andere voorbeelden van specifieke benamingen van een HPTO zijn de Marktplaats.nl HPTO XXL, of de FD.nl Superheader Plus.

Bekijk dit voorbeeld op desktop

De verschillen tussen APTO, HPTO en Radical op een rij

  • Combinatie verschillende formaten: De HPTO neemt alle advertentie posities van een homepage over, evenals een Radical op NU.nl, en kan daarom uit andere combinaties bestaan dan “alleen” een header en twee skins zoals de APTO. Een HPTO kan namelijk ook bestaan uit een header, twee rectangles en een skyscraper zijn en zo vier verschillende onderdelen hebben.
  • Schaalbaarheid: Doordat de APTO standaard uit een header met twee skins bestaat kan deze vrijwel op alle websites worden ingezet. Dit kan zelfs programmatic doordat deze zich automatisch op de juiste plek van de homepage kan positioneren. De HPTO wordt gebruikt voor een specifieke website omdat de creaties hierop aangepast moeten worden en kan zich daarom niet automatisch aan andere sites aanpassen zoals een APTO.
  • Inkoop: De APTO wordt als enige programmatic ingekocht.


Takeover Week: de rest van deze serie

In het volgende artikel in deze serie gaan we in op de meest gestelde vragen en veelvoorkomende fouten omtrent creatieve invulling en programmatic inkoop.

Heb je vragen/opmerkingen over bovenstaande informatie of komt er een nieuwe campagne aan en wil je even met ons sparren? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via sales@weborama.nl.

Ps. mocht er een ander onderwerp zijn waar je graag meer over wilt weten, laat het ons dan even weten en wie weet schrijven we daar binnenkort ook wat meer over.