De laatste paar maanden van het jaar is het altijd een drukke tijd waarin traditiegetrouw veel marketingbudget uitgegeven wordt. In deze periode zijn er dan ook een hoop speciale dagen zoals Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw. Op deze dagen wordt dan ook veel geadverteerd om de aandacht van de consument te verkrijgen en de inzet van Rich Media is natuurlijk de uitgelezen manier om als adverteerder op te vallen. Binnen Rich Media vallen verschillende formaten met elk andere doelstellingen. Het is daarom raadzaam om de juiste formaten te kiezen die aansluiten bij de doelgroep en de campagne doelstellingen. Om deze keuze te vergemakkelijken hebben we een benchmark analyse gemaakt van een aantal Rich Media formaten.
We zullen de benchmarks toelichten aan de hand van vier indicatoren.: CTR, Engagement Rate, Interactiion rate en viewability. CTR is de click through rate, Engagement rate is gebaseerd op alle user intended interacties (clicks, buttons, expands, videocontrols) , Interaction rate is een combinatie van Engagement en Mouseover (dwells). Ten slotte is viewability opgenomen volgens MRC standaarden (1 sec active view, min. 50%). Uiteraard zijn de doelstellingen per adverteerder anders (branding, bereik, leads, sales) en houden deze cijfers daar geen rekening mee.
APTO
Allereerst het formaat die wij veruit het meest tegenkomen; de APTO (Automated Page Take Over). Van het gehele rijtje formaten heeft de APTO, naast de visibility, de beste resultaten. Deze resultaten zijn ook allemaal nóg hoger dan het vorige benchmark artikel uit Q3. De CTR heeft een absolute stijging van 30,65% ten opzichte van Q3. De User Interaction Rate is bij de APTO ook veruit het hoogst met 25,15%.
Omdat de APTO het vaakst wordt ingezet hebben we deze ook gesplitst in de drie mogelijke opties. Dit zijn skins in combinatie met een Fullwidth Header, Billboard of een Leaderboard. De Fullwidth Header heeft over het algemeen de beste resultaten, maar de billboard heeft de beste Engagement Rate.
Mid- and Interscroller
De Interscroller scoort ook uitstekende resultaten. In deze analyse is de Midscroller ook meegenomen. De Midscroller is de nieuwe variant van de Interscroller. Deze zien we nu steeds vaker, omdat bepaalde publishers geen high intrusive formaten meer toelaten. De Midscroller werkt exact hetzelfde als de mobile Interscroller, maar heeft een maximale viewport size (height) van 250px (waar dit bij de standaard Interscroller 100% is).
Billboard
De Billboard kan ook zonder skins worden in gezet. Het is een steady formaat die altijd goede resultaten oplevert. In de billboard zijn ook veel variaties mogelijk zoals de Frekkel game van de Staatsloterij wat bij draagt aan User Interaction Rate. De resultaten zijn in Q4 ook net weer wat hoger uitgevallen dan in Q3.
Mobile
Bij de mobiele formaten zijn de resultaten niet heel veel veranderd ten opzichte van Q3. Het valt wel op dat er steeds meer uitingen expliciet voor mobiel worden gemaakt. De parallax behoort ook tot deze groep en is een in-app variant van de Interscroller. Ook de framescroller waarin een element in de banner on-scroll beweegt zien we steeds vaker. De beweging valt op wat waarschijnlijk een reden is voor de hoge visibility bij mobile formaten.
Superheader
De Superheader is een formaat die nog niet heel bekend is, maar langzamerhand, mede door Impact, steeds vaker wordt ingezet. Dit formaat genereert goede resultaten en is daarbij cross-device. Wil je een impactvolle en kostenefficiënte uiting hebben dan heb je met de Superheader een formaat die zowel op desktop, tablet en mobiel kan uitleveren.
OVX
De OVX (Outstream Video Experience) heeft een Visibility van maar liefst 89,35% en daarbij dus de beste keus als het doel is om een hoge Visibility te behalen. Ook is dit video template goed in te zetten om een interactie met de user te krijgen. Maar video is dan ook niet meer weg te denken in online advertising.
Wat opvalt is dat de Engagement Rate in deze periode, bij alle formaten, drastisch lager is dan in Q3. Deze liggen allemaal erg dicht bij elkaar tussen de 0,01- en 0,04%. Dit kan komen doordat in december veel geadverteerd wordt door de vele speciale dagen deze maand. Dit gegeven komt terug in het aantal campagnes voor Black Friday. In 2018 zijn het aantal campagnes via Weborama deze dag met 50% gestegen ten opzichte van 2017.
Overall zijn de formaten die het meest werden ingezet gedurende het jaar nog steeds populair eind 2018. In de tussentijd zijn er weer wat formaten bijgekomen zoals de Midscroller die in deze analyse ook is meegenomen. We verwachten dit jaar weer wat mooie nieuwe formaten aan ons portfolio toe te voegen.
Wil je meer weten over deze formaten en waar deze in te zetten zijn kijk dan voor inspiratie in onze showcase en neem contact met ons op. Mocht je in Amsterdam zijn kom dan zeker even een koffie scoren als je in de buurt bent van de Keizersgracht 256.