Het succes van elke online campagne wordt natuurlijk afgemeten aan het al-dan-niet behalen van de doelstellingen. Zijn deze wel of niet behaald? Soms is dat heel simpel met een meting of het aangeboden product verkocht is. Maar veel vaker is het niet zo simpel en is het opbouwen van naamsbekendheid een belangrijke doelstelling. Of het aankweken van interesse bij het grote publiek. Succes kan dan worden afgemeten op het aantal reacties op de banner. Termen als CTR, Interaction en Visibility worden dan gebruikt maar wat zeggen deze nou eigenlijk? Weborama krijgt steeds de vraag om benchmarks om te helpen inschatten hoe een campagne het gedaan heeft. Dat is niet erg eenvoudig omdat vrijwel elke inzet wel unieke kenmerken heeft. Maar we hopen dat deze cijfers je helpen een kader te vinden.
Nog 1 opmerking vooraf: Het is belangrijk om niet alleen op de 'platte cijfers' af te gaan maar deze ook te interpreteren. Zo zul je zien dat een Takeover volgens de cijfers niet 100% in beeld is. Dat is waar op basis van de standaard IAB meetmethode. Een Takeover is vaak zo groot dat deze niet voor minimaal 1 seconde voor meer dan 30% in beeld is. Wil niet zeggen dat een Takeover dus slecht visible is.
Formaat | CTR | Interactionrate | Visibility |
---|---|---|---|
APTO (Automated Page Take Over) | 1,11% | 20,89% | 69,82% |
300/320x240/250 MWeb | 0,38% | 1,13% | 62,62% |
300/320x240/250 InApp | 0,20% | 1,16% | 61,43% |
300/320x50/100 MWeb | 0,14% | 0,30% | 71,03% |
300/320x50/100 InApp | 0,15% | 0,29% | 68,04% |
Interscroller | 0,84% | 2,35% | 54,84% |
Billboard | 0,54% | 7,41% | 70,90% |
Takeover (anders dan APTO) | 0,75% | 15,07% | 71,41% |
Floorad | 0,45% | 28,03% | 93,88% |
Bron: Weborama reporting Q4 2017