Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Mobile Rich Media benchmarks Q1 + Q2 2013

Posted on July 15, 2013

Mobiel adverteren is goed van start gegaan dit jaar. Het eerste halfjaar is inmiddels een paar weken achter de rug dus tijd om de balans op te maken hoe Mobile Rich Media campagnes hebben gepresteerd.

Met genoegen hebben wij kunnen constateren dat mobile steeds meer aanwezig is in een campagne strategie. Waar mobile vorig jaar nog vaak schitterde in afwezigheid, wordt nu meer en beter nagedacht over een mobiele inzet. Ondanks de verbetering, blijft de mediadruk nog steeds beperkt. De focus ligt op vooral Smartphone inzet, Tablet loopt nog achter. Mobile-only campagnes, zoals de Centraal Beheer Achmea Koninginnedag inhaker op Weeronline, zijn vooralsnog zeldzaam.

De kwaliteit van mobile campagnes zit gelukkig ook in de lift. Campagnes worden steeds fraaier en geavanceerder. Opvallend is dat er nog steeds zeer beperkt gebruik wordt gemaakt van Smartphone/Tablet specifieke eigenschappen zoals swipen, de gyroscoop of het integreren van click to call/sms/calendar/app functies. Wat viel nog meer op?

Opvallende inzichten Q1&Q2

  • De enorme groei in het aantal campagnes. Ten opzichte van een jaar eerder is het aantal mobile Rich Media campagnes ruim verviervoudigd.
  • Bijna 60% van alle adverteerders die een mobile Rich Media campagne hebben ingezet, deden dit de afgelopen eerste twee kwartalen voor het eerst.
  • Ruim 10% van de adverteerders heeft zonder tussenkomst van een media bureau hun mobiele campagnes ingezet.
  • De beste resultaten blijven structureel behaald worden na 18:00.
  • Tablet Rich Media campagnes worden amper ontwikkeld

Verhouding Smartphone / Tablet Rich Media campagnes

Smartphone: 88%
Tablet: 12%

Overall stats

CTR : 0,79%
Video play rate : 0,37%
Expand rate : 0,59%
CTR na expand : 0,32%