Het is december en dus blikken we weer even terug op het jaar 2021 en kijken we vooruit naar 2022, een jaar met best veel grote veranderingen voor ons. Lees snel verder.
(Ver)nieuw(d)e websites
Dit jaar zijn we druk bezig geweest met het ontwikkelen van nieuwe websites of vernieuwen van bestaande websites. Sinds februari bieden we een nieuwe interactieve web app aan van ons Impact Marketplace inventory. Via deze interface krijg je realtime inzicht in beschikbare inventory op de grootste Rich Media marketplace van Nederland, superhandig!
De Weboshowcase dient al jaren als inspiratieportal voor adverteerders, creatieven, marketeers en planners. Het is de onze best bezochte website en die kon wel een update gebruiken. Wij zijn dan ook de eerste maanden van dit jaar druk bezig geweest met vernieuwen en het ziet er nu nog mooier en overzichtelijker uit en daarnaast kun je nu ook direct templates aanvragen vanuit een case en kun je filteren op adverteerders categorie en creatief bureau.
Easy Rich Media formaten hebben we in 2020 al aangekondigd, maar sinds mei dit jaar hebben we hier ook een online builder voor. Hier vind je alle informatie op één plek en kun je binnen een paar minuten in 3 eenvoudige stappen je eigen Easy Rich Media creaties bouwen en aanleveren. De website is perfect voor iedereen die snel populaire Rich Media formaten in wil zetten zonder code te gebruiken en met de opgedane ervaring is de stap naar Advanced Rich Media minder groot.
Last but not least, onze splinternieuwe Previewer 2 is nu live en in gebruik en daarmee dus uit Beta! De omgeving binnen onze previewer heeft simulaties van websites om te garanderen dat er geen verschil is tussen de lokale en live positionering. Grote voordelen van de nieuwe previewer zijn user management, beheer en aanleveren van meerdere ads binnen een project, en het combineren van verschillende formaten op 1 pagina.
Nieuwe Rich Media formaten
Uiteraard introduceren we ieder jaar nieuwe formaten en blijven we bestaande formaten vernieuwen. Reserved cross-device takeovers bij DPG en Mediahuis zijn bijvoorbeeld vernieuwd maar er zijn ook nieuwe formaten zoals de Mobile Coverflip en Easy Content ads die beide ook programmatic in te kopen zijn en makkelijk gebouwd kunnen worden met bestaande social media assets. De Coverflip is een nieuwe Mobile Expandable en combineert het interactieve karakter van de good old swipecube met de optie voor expanded fullscreen content voor maximale impact. De Easy Content ads zijn een set formaten die content style advertising combineert met het interactieve karakter van Rich Media. Aan eind van het jaar zijn er ook een vijftal Easy Video ads bijgekomen voor desktop en mobiel. De vraag naar video is nog steeds enorm en deze nieuwe formaten voldoen aan die behoefte. De formaten komen ook beschikbaar binnen de Easy Rich Media builder.
Contextual targeting
In 2020 is Weborama's nieuwe contextual targeting platform live gegaan en hebben we in NL de eerste pilots gedraaid. Nu er volledige integratie is met Google Ad Manager, Xandr en Smart AdServer en segmenten van URLs realtime daarin beschikbaar zijn, zullen wij komend jaar dit verder aan gaan bieden aan onze klanten. Weborama biedt naast de eigen custom segment builder ook 26 clusters met 200 standaard segmenten waarmee je snel live kunt targeten, en dat zonder cookies uiteraard.
Nieuwe collega's
Ook dit jaar hebben wij drie nieuwe collega's mogen verwelkomen: onze Impact Sales Manager Rachid, Software Developer Danny en AdOps Support Executive Michelle.
Omdat we elkaar ook dit jaar niet heel vaak hebben gezien hebben we, nog voor avondlockdown van 17u, wat leuks gedaan met alle collega's! We hebben onze bowling skills laten zien, een aantal hebben flink gewonnen en dus ook een aantal flink verloren. Daarna hebben we heerlijk Chinees gegeten. Goed voor de teamspirit! Zie hier Weborama in actie.
Interessante informatie
Naast personele vernieuwing hebben we veel informatie gedeeld over hoe je creatief content kunt versterken, de kracht van creatie en hoe je aandacht kunt trekken met banners. Daarnaast hebben we weer ons jaarlijks Rich Media onderzoek uitgevoerd onder onze klanten waaruit vijf interessante inzichten naar voren kwamen en delen we per half jaar interessante benchmarks met meer inzichten. Onze collega Lenna nam je mee voor een kijkje achter de schermen van het Client Support team, Malou van WeLikeMilk vertelde meer over de inzet van een APTO en Nadim over het verhaal achter de branding van TUI. Ook schreven wij over de opening van de online gokmarkt en de invloed hiervan op jou, en de impact van de update naar iOS 15. Uiteraard blijft Impact Marketplace zich uitbreiden en hebben sinds afgelopen zomer ook Pijper Media en WeBlog Media zich aangesloten op ons netwerk.
Vooruitblik 2022
2022 zal zoals altijd in het teken staan van vernieuwing. Zo hopen we cases te maken van AR in mobile display, en gaan we zeker ook iets doen met livestreaming. Dit deden wij al lang geleden, maar het is de hoogste tijd voor een revival.
Easy Rich Media formaten zullen wij blijven uitbreiden en de focus op mobiel zal onverminderd groot blijven. Afgelopen jaar hebben we vanuit Nederland ook steeds meer gedaan buiten onze grenzen al dan niet in samenwerking met partners. De vraag naar Rich Media inventory buiten Nederland groeit en komend jaar zullen wij dit blijven uitbreiden. Weborama programmatic Rich Media is op 4000+ websites beschikbaar in heel Europa alleen moet het makkelijker worden om in te kopen.
Verder zal Weborama NL in het eerste kwartaal verhuizen van de Keizersgracht naar de Keizersgracht(!). Een fris nieuw kantoor aan een vertrouwde gracht zodat je ons nog steeds makkelijk kunt vinden.
Ook hebben wij vertrouwen weer mee te kunnen doen aan bekende events als DML en DMEXCO waar wij weer te vinden zullen zijn en verslag van doen.
Wij kijken uit naar komend jaar en wensen je hele fijne feestdagen. Cheers!