Als eerste in de reeks van ‘een dag van’ neemt de 24-jarige Lysanne je mee op sleeptouw als Sales Support executive bij Weborama.
Het ochtendritueel
07:00 uur. Mijn wekker staat standaard ingesteld op 7 uur ’s ochtends, maar het komt zelden voor dat ik hierdoor ook echt wakker word. And you know the saying: if you snooze you lose! Na de nodige moed verzameld te hebben trek ik een sprintje naar de thermostaat en zet de verwarming aan. Snel flans ik een ontbijtje in elkaar en kruip weer in bed om er pas weer uit te komen als het huis warm is. Ja ja mensen, zelfs doordeweeks eet ik ontbijt in bed!
Mijn automatische piloot staat dus op standje luiaard in de ochtend en je kan je dan ook vast wel voorstellen dat ik blij ben dat, ondanks dat we bij Weborama om 9 uur beginnen, iedereen zijn eigen tijd enigszins flexibel in kan delen. Mijn tegenprestatie is dan wel dat ik zonder uitzondering goedgehumeurd op werk verschijn. Good morning!
Weborama HQ
09:00 uur. (Oké… 09:30 dan haha). Geen enkele dag is hetzelfde bij Weborama en dat maakt het werk leuk en afwisselend. Over het algemeen begint een werkdag voor mij met het checken van mijn werkmail. Zijn er belangrijke campagnes aangeleverd, vragen omtrent specs, templates of het creatieve proces? Welke campagnes moeten vandaag live en gerapporteerd worden? Mijn mailbox is nooit leeg en het verlenen van goede service staat hoog in het vaandel bij Weborama. Ik besteed dan ook veel tijd aan dat klantcontact.
11:00 uur. Na het oplossen van de meest urgente zaken heb ik samen met de accountmanagers een meeting met onze supportafdeling. Om innovatief te blijven, gaan we brainstormen over innovaties, en bespreken wij nieuwe formaten en de vele templates die creatieve bureaus gebruiken. Ter voorbereiding hebben we allemaal enkele ideeën uitgewerkt, een taak die me niet alleen op werk maar ook thuis bezighoudt. Want je gaat onbewust toch anders naar online campagnes kijken, wat trekt de aandacht, wat is nieuw, en uiteraard: wat kan beter?
Lunchtime
12:30 uur. Ik leef echt van maaltijd tot maaltijd. Als ik even niet aan werk denk, dan denk ik wel aan eten. Ik prijs mezelf dan ook gelukkig met Vanessa, onze fantastische officemanager die elke dag met liefde de beste lunch voor ons klaarzet. Gezonde smoothies, vers brood en afwisselende salades, een warme schotel en broodbeleg zover het oog rijkt. Na het eten is er vaak nog wel een beetje lunchpauze over en ‘verdwijnen’ de mannen voor een potje tafeltennis of XBOX, terwijl ik liever knuffel met de kantoorhond of één van de winkeltjes in de 9 straatjes induik.
13:15 uur. Tijdens de meeting en lunch is mijn mailbox weer aardig volgestroomd. We hebben een live campagne die plotseling anders reageert dan verwacht en ik probeer samen met het trafficteam te onderzoeken wat de oorzaak en de oplossing kunnen zijn. Verder een telefoontje van een mediabureau. Ze zijn op zoek naar inspiratie voor een impactvolle campagne en willen graag ons advies hierin. Naast het zoeken naar technische oplossingen met een zeer strakke deadline (ASAP!) houd ik me dus ook bezig met creatieve zaken met een langere doorlooptijd zoals overleg met mediabureaus.
15:30 uur. Ik wordt geïnterviewd over mijn dagelijkse werkzaamheden om potentiële nieuwe collega’s meer over Weborama te vertellen. Daarna heb ik een skype-meeting met onze Russische collega’s. Samen werken we aan een groot project waar we hopelijk binnenkort meer over kunnen vertellen. Deze meetings zijn voor mij erg waardevol; het zal je niet ontgaan zijn dat ik geen technische achtergrond heb en het kan daarom soms best lastig zijn om elk detail goed te begrijpen. Toch staat iedereen altijd open voor mijn vragen en leer ik elke keer meer.
Let's call it a day
17:30 uur. De muziek gaat een standje hoger, drinken nog wat en op vrijdag is het traditie dat Vanessa langs komt langs met toastjes (of frituur, als we geluk hebben). De sfeer is perfect en ik richt me op het organiseren van onze Weborama Campaign of the Year wedstrijd. Want creativiteit moet natuurlijk beloond worden. Binnenkort kan er gestemd worden dus houd onze homepage in de gaten. De hoofprijs gaat er zeker uit!
En dan?
Om naar huis te gaan pak ik de fiets, want kijk eens hoe mooi de binnenstad van Amsterdam en hoe gezond fietsen is! Vooral in de zomer is het echt geen straf. Aan het einde van de dag ga ik altijd even sporten in de gym (Zumba anyone?) maar ik ben ook vaak op de Jaap Edenbaan te vinden. Tenzij ik samen met mijn collega’s de kroeg in ga natuurlijk…!
Mijn Weborama
Ooit begonnen als Rich Media experts onder de naam Adrime, zijn wij inmiddels veel groter geworden onder moederbedrijf Weborama: een echte pionier op het gebied van data driven marketing. Met de overname van Adrime bundelde Weborama letterlijk de krachten, en inmiddels zijn wij nu bekend als marktleider op het gebied van Rich Media en Audience marketing. Wij werken in een statig grachtenpand aan de Keizersgracht, midden in de 9 straatjes in het centrum van Amsterdam. Omdat onze business development managers veel bij klanten op locatie zitten, moet het bij ons voelen alsof je thuiskomt. Dat is niet moeilijk, want onze afdelingen zijn ingericht in huiskamerstijl. Vloerbedekking, sofa’s, goed gevulde koelkasten en potten snoep op tafel (slecht idee!), een grote tuin (met barbecue) én ons hondje Rakker. Klein detail, maar ik vind het gezellig. We mogen dan met 24 Nederlandse collega’s misschien als “klein” bedrijf worden bezien, we zitten verspreid over heel Europa! En met onze buitenlandse collega’s hebben we veel contact.