Sinds 2010 heeft het fenomeen “Big Data” een vaste plek weten te veroveren in het buzz-woordenboek. Diverse organisaties hebben zich verdiept in de mogelijkheden en de eerste data-gedreven succesverhalen zagen het levenslicht. Bekende voorbeelden uit de markt zijn onder andere de data-gedreven opzet en invulling van Netflix en de fijnmazige aanbiedingen van Amazon. Deze partijen zijn al geruime tijd op hoog niveau proactief met het gebruik van Big Data.
Qua onlinemarketing zien we steeds meer marketeers en mediapartners gebruik maken van de kracht van communiceren op basis van interesses en intenties van de klant. Dit gebeurt meestal reactief met bijvoorbeeld retargeting of andere vormen van remarketing. Dit is wel effectief, maar vaak ook irritant voor zowel de kopers en vooral voeding voor de afhakers. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van homogene stereotypen en algemene ongekwalificeerde bereik-segmenten.
Inspelen op veranderende behoeften
Interesses en klantbehoeften kunnen echter continu veranderen. De toekomst is aan de organisaties die dit kunnen bevatten en hier op het juiste moment gericht op in weten te spelen met een verregaande differentiatie. De diverse datastromen waaruit deze veranderende behoeften worden afgeleid, moeten goed worden samengebracht en real-time ontsloten. Op basis van deze onontgonnen goudmijnen kan vervolgens proactief worden gecommuniceerd met klanten en prospects, waardoor ze een relevant aanbod ontvangen zelfs nog voordat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar het betreffende product of dienst. De potentiële klant wordt dus niet alleen gelezen op zijn behoeftes en clicks, maar ook op een slimme manier op basis van zijn onlinegedrag, afhaakmomenten en veranderende interesses.
Nu krijg je die schoenen of hotelkamers die je hebt bekeken nog dagenlang op agressieve wijze te zien. Ook voor de schoen- of hotelleverancier is dit een verkwisting van het marketingbudget en gaat een groot deel verloren aan dit soort ineffectieve campagnes. Wat ons betreft is dit “old-school marketing”. Als adverteerder maak je dan géén effectief gebruik van diepgaande gedragskenmerken, échte insights en voorspellende algoritmen. Juist met een proactieve benadering op basis van je real-time behoeften en interesses krijgt de potentiele klant de schoenen of hotelkamers aangeboden nog vóórdat hij of zij ernaar op zoek ging. En wordt in de communicatie verregaand gedifferentieerd op type profiel en de precieze fase in het aankoopproces. Ook als de klant geen interesse meer heeft, of al een aankoop heeft gedaan; effectief, besparend en niet langer verstorend.
Service is key
Daarnaast blijkt dat het gebruik maken van Big Data en een bijbehoren CRM-systeem nog steeds voor velen, vooral marketingprofessionals, een wazig gebied is. De behoefte aan begeleiding en service is enorm groot, maar niet beschikbaar. Grote Big Data-partijen bieden namelijk geen service. Maar hoe fijn is het dat een getrainde dataspecialist even met je meekijkt naar wie je kan targetten en hoe je zo effectief mogelijk je budget besteed. Hiermee de juiste doelgroep bereikt, de geïrriteerde ontvangers omzeilt en ook nog het budget effectief inzet. Kortom: het beste resultaat boekt.
Profielen in een DMP
Een slim platform als ons splinternieuwe Data Management Platform kan precies zien wie het heeft gezien, in welke doelgroep deze persoon zich bevindt en of deze is over gegaan op kopen. Onze collega’s in Frankrijk hebben hier al meerdere succescases van afgeleverd. Het Data Management Platform bezit zo’n 400+ miljoen gekwalificeerde Europese profielen – waarvan 12 miljoen in Nederland. Hiermee kunnen klanten belangrijke insights opdoen én haarscherp look-alikes van hun bestaande klanten bereiken via een makkelijk te hanteren CRM-systeem. Het platform is gebouwd op de bestaande big data infrastructuur van ons Franse moederbedrijf, met slimme algoritmen die geanonimiseerde profielen samenstellen uit gedrags- en sociaal-demografische data. Dus, waarom moet je een Data Management Platform willen? Hierom dus. Service is nog steeds de belangrijkste behoeftes in deze business. We bieden hulp aan al onze klanten, zodat we gezamenlijk kunnen kijken wat voor jouw product het beste is en hoe je dat kan uitvoeren.
Mocht ik je interesse hebben gewekt, laat het me dan weten via nomkwazi@weborama.nl. Ikzelf of een van mijn collega’s geven je graag een rondleiding door ons high tech Data Management Platform.