Het is de hoogste tijd om de traditionele demografische modellen van consumentengedrag het raam uit te gooien! NETFLIX gaf onlangs aan in een interview dat er 19-jarige jongens kijken naar ‘Dance Moms’, en er 73-jarige vrouwen zijn die naar ‘Breaking Bad’ en ‘Avengers’ kijken. Mensen – van alle leeftijden en in alle markten – zijn in de creatie van hun eigen identiteit vrijer dan ooit. Als gevolg hiervan, zijn consumptiepatronen niet langer bepaald door ‘traditionele’ demografische segmenten, zoals leeftijd, geslacht, locatie, inkomen, gezinssituatie. Dit biedt adverteerders de mogelijkheid om nog beter in te spelen in de beleveniswereld van de consument.
Merken hebben de afgelopen decennia veel investeringen gedaan in het fijnslijpen van hun demografische modellen daardoor kunnen ze niet makkelijk switchen naar de mogelijkheden die er nu zijn.
De mogelijkheid continue overal online en verbonden te zijn zorgen voor een explosieve groei aan data (big data). Consumenten kopen en gebruiken steeds meer producten en diensten van dezelfde mega-merken zoals Apple en Nike. Het collectieve vertrouwen in deze mega-merken en combinatie met het wereldwijde bereik van informatie heeft geleid tot een nieuwe niveau van en gedeeld bewustzijn voor consumenten van 16-60 en van Amsterdam tot Abu Dhabi.
Social media
In de afgelopen decennia zijn samenlevingen (met de komst van social media) over de hele wereld vrijer geworden. De keuzevrijheid en mogelijkheden op social media biedt consumenten de mogelijkheden om hun identiteit vorm te geven verdergaand dan de traditionele demografische gegevens. Individuen verpersoonlijken zichzelf met merken, producten en diensten zelfs als ze zelf niet gebruiken of in staat zijn ze aan te schaffen. Status verschaft men nu door authenticiteit, netwerk, gezondheid niet meer (alleen) door materiele zaken zoals een dikke auto.
Als resultaat van al deze veranderingen is het key om je marketingcampagnes verder in te richten dan alleen met de traditionele demografische gegevens. Door gebruik te maken van online profielen waarin bijvoorbeeld affiniteit en intenties zijn verwerkt bereik je nog preciezer en vooral relevanter je doelgroep. Op basis hiervan kan je gericht en continu bouwen aan je klantrelaties, ook als deze veranderen in de tijd.
Wil je hier meer over weten neem dan vooral contact met mij op. Ik help je graag met een pragmatische aanpak.