Bleiben Sie auf dem Laufenden über die neuesten Entwicklungen und Fälle?

Abonnieren Sie unseren Newsletter und verpassen Sie nichts!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Pflichtfeld *

* Mit dem Abonnement unseres Newsletters erklären Sie sich damit einverstanden, von Weborama Niederlande per E-Mail Marketing-Mitteilungen zu erhalten. Sie können sich natürlich jederzeit über den Abmeldelink am Ende jedes Newsletters oder durch Kontaktaufnahme mit uns abmelden.

Subscribe!

Dynamische retargeting maar dan anders

Posted on July 14, 2015

Iedere internetgebruiker wordt wel eens met retargeting geconfronteerd. In 2010 las ik dit herkenbare artikel inclusief vele reacties over de achtervolgende roze camera al en anno 2015 is daar volgens mij niet veel aan veranderd. Tot vandaag.

Waarom retargeting?

In 98% van de gevallen wordt er door een potentiële klant bij het eerste bezoek op de adverteerderssite geen directe aankoop gedaan. Vergelijk het met winkelend publiek op straat. Slenterend door de stad. Winkel in winkel uit. Zonder direct iets te kopen.

Zodra ze de winkel verlaten is de winkelier de potentiële klant kwijt. De kans is groot dat de winkelier de persoon zelf niet meer terugkrijgt naar zijn winkel zonder dat hij gegevens van hem/haar heeft ontvangen.

Op het internet is dat wel mogelijk middels retargeting op de cookie van de online winkel. Bijna alle grote retailers volgen dit principe en ook de grote merken zijn hier bekend mee.

Retargeting in de praktijk

Stel Pieter Dekker stelt zijn ideale telefoon abonnement samen op de winkelpagina van een telefoonprovider.

Hij kiest een mooie gouden Samsung Galaxy S6 met een 500 MB data abonnement, onbeperkt bellen bij een 2 jarige contractduur. Totale maandelijkse kosten bedragen € 42,-

Dynamische retargeting samsung_Galaxsy_S6_32GB

Pieter verlaat, zoals 98% van alle Pieters, de website om erover na te denken of zich verder te oriënteren. ’s Nachts ligt hij wakker en denkt na over zijn mogelijke aankoop.

De volgende dag is hij druk met zijn werk en de dagelijkse gang van zaken waardoor de aankoopintentie slechts latent aanwezig is.

’s Avonds als Pieter thuis komt en met zijn computer opnieuw surft op het internet ziet hij prompt op zijn favoriete website rechts in beeld een display banner met exact de gouden Samsung Galaxy S6, de eerder gekozen abonnement opties en de kosten van € 42,- per maand. Direct schiet de mooie gedachte die hij de avond ervoor over de telefoon had hem weer te binnen.

Dynamische_retargeting_Telegraaf_telefoon

Pieter klikt op de banner en landt weer op de verkooppagina. Hij vult zijn gegevens in en bestelt de telefoon alsnog. De conversie is gemaakt. En de retargeting is geslaagd.

Met dynamische retargeting kun je de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon tonen

Het verhaal van Pieter is een beschrijving van dynamische retargeting. Het grote verschil tussen gewone retargeting en dynamische retargeting is de boodschap die getoond wordt aan de bezoeker.

Bij dynamische retargeting wordt de banner dynamisch opgebouwd. En worden precies de elementen en specificaties getoond die de bezoeker op de winkelpagina heeft geselecteerd. In het voorbeeld van Pieter zijn de dynamische elementen: de gekozen telefoon, de gekozen databundel, en de exacte prijs die daar bij hoort. De bezoeker krijgt hiermee een op maat gemaakte boodschap.

Bij normale retargeting wordt een generieke banner getoond. Dit kan een op maat gemaakte boodschap bevatten, maar hoeft niet persé zo te zijn. In het geval van Pieter had hij ook een banner kunnen zien waarin de top 5 meest verkochte telefoon met het meest gekozen abonnement getoond werd.

Valkuilen van (dynamische) retargeting

Retargeting is een prachtig marketing tool voor een adverteerder. Bij goed gebruik kun je extra verkopen realiseren. Er zijn echter ook valkuilen. Zoals uit het voorbeeld van Pieter blijkt heeft hij door de retargeting banner de telefoon met abonnement gekocht.

Het heeft voor zowel de adverteerder als voor Pieter geen zin om dezelfde gouden Samsung Galaxy S6 banner te tonen nadat de aankoop gedaan is. In de praktijk komt dit wel eens voor.

Door een frequentie cap in te stellen kun je voorkomen dat de bezoeker niet continu dezelfde banner te zien krijgt. Of dat de banner maximaal een aantal keer per dag getoond wordt.

Merkidentiteit behouden

Dat merkidentiteit belangrijk is blijkt wel uit het feit dat grote merken zeer strenge richtlijnen hanteren in de communicatie voor het toepassen van hun logo’s, fonts en kleuren. In display bannering wordt gestreefd naar pixel perfect.

Als het om dynamische retargeting gaat zou die vrijheid er ook moeten zijn. In de display banner zou de merk identiteit volgens ons direct zichtbaar moeten zijn. De templates van Weborama voorzien in die behoefte. Creatieve bureaus hebben de vrijheid en mogelijkheid om de banners zelf op te maken in de look en feel van de adverteerder.

Look-a-likes van je converterende bezoekers

Wil je retargeting uitbreiden en je verdiepen in audiences van converteerders zoals Pieter dan kan Weborama techniek het mogelijk maken om ook look-a-likes van het profiel van Pieter ergens anders op het web te vinden.

Profielen met dezelfde interesse gebieden als Pieter en die mogelijk dus ook een zelfde soort abonnement kunnen en willen afsluiten.

Wil jij ook weten hoe je dynamische retargeting in kunt zetten met de techniek van Weborama en wil jij ook weten hoe je look-a-likes kunt vinden ergens anders op het web?

Neem contact met ons op.