Dagelijks wordt er op de wereld meer content gecreëerd dan we ooit met zijn allen zouden kunnen verwerken. Zo worden er per minuut ongeveer twee miljoen Google searches gedaan, heeft 74% van de internetgebruikers een social media account en wordt er 2,6 miljoen uren aan video geupload per maand in 2014. Met zogeheten big data wordt het mogelijk gemaakt orde te scheppen in deze chaos aan informatie. Er kan worden geanalyseerd wat er speelt in de samenleving en wat bepaalde informatie eigenlijk betekent voor onze huidige maatschappij op commercieel gebied. Succesvol gebruik van big data is namelijk belangrijk voor de drie grote doeleinden die organisaties voor ogen hebben: de doelgroep leren kennen, anticiperen op mogelijke problemen en voorop blijven met trends op de markt.
Verwerking
Big data is een complex, maar heel belangrijk onderwerp voor marketeers en adverteerders. Volgens While Gartner investeert maarliefst 64% van de ondernemingen in big data, maar weet bijna niemand wat je precies met deze gegevens kunt doen (60%). De benodigde technologie is er, echter lijkt de grootste complicatie te zitten in het verwerken van de enorme hoeveelheid data.
Twee problemen
Bij big data komen vaak twee grote problemen kijken. Ten eerste beschouwen veel bedrijven big data als een project, terwijl dit geen eenmalig project is maar een proces van het verzamelen, analyseren en gebruiken van beschikbare data. Ten tweede denken bedrijven dat big data een technologisch probleem betreft dat eenvoudig op te lossen valt, echter is het bouwen van een grote data-applicatie niet zo eenvoudig.
Weborama audience manager
Weborama biedt hier uitkomst met haar Weborama Audience Manager. Dit systeem maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in online klantdata. Wat zijn unieke kenmerken van je beste klanten? Hoe gedragen zij zich online? En waar kun je prospects vinden met dezelfde unieke kenmerken? In Weborama’s 3-fasen Audience Marketing model vergelijken we online klanten met de 14 miljoen andere Nederlandse profielen. Deze Weborama profielen worden geautomatiseerd opgebouwd, continu ge-update (zijn dus altijd recent) en gaan tot 200 kenmerken diep (socio-demografisch, gedrag & intenties). Hierdoor kunnen adverteerders zo efficiënt mogelijk hun campagnes verspreiden over het juiste publiek en zo hun budget zo effectief mogelijk besteden. Met als resultaat 2 x zoveel conversies en 50% minder waste.
Bron: Weborama, infoworld.com & entrepreneur.com